En fersk undersøkelse fra IPED viser at både studenter og arbeidsgivere er godt fornøyde med utplasseringstilbudet de får fra instituttet.
Aktuelle saker - Side 11
Forskere har i over ti år samarbeidet med lærere og elever for å utvikle den digitale mikrobloggtjenesten Samtavla. Gratistjenesten hjelper elever og lærere med å få til enda bedre samtaler i klasserommet.
– Mitt hovedprosjekt i min akademiske karriere har vært, og er, å undersøke og forstå «den menneskelige væremåte», sier Magnar Ødegård, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Et nytt prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) skal studere hvordan fagfornyelsen realiseres med planlegging og gjennomføring av undervisning i spesifikke fag.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er tildelt oppdrag om gjennomføring av videreutdanningene Juss for ledere og Ledelse av lærings- og læreplanarbeid.
Den 6. mars markerer vi den europeiske logopediens dag. Årets tema er videokonsultasjoner og digital teknologi. Institutt for spesialpedagogikk, UiO ligger langt framme på bruk av teknologi i språktrening.
Rundt halvparten av de som har dysleksi, har også vansker med matematikk, som hvis de er alvorlige nok, ofte betegnes som dyskalkuli. For mange blir bare dysleksien oppdaget.
Skolene hadde som strategi å tilpasse arbeidet i en travel hverdag, sier forskere bak ny rapport om evaluering av innføringen av de nye læreplanene.
– Psykologisk Pedagogisk Tjeneste (PPT) utreder først og fremst elevene med tanke på å gi elevene en mulighet til å lære matematikk, sier PP-rådgiver Lindbäck. Les hele intervjuet her.
Prosjektet LANGUAGES er innvilget 12 millioner fra Forskningsrådets humaniorasatsning for å forske på språkbruk, språkidentitet og språkundervisning på tvers av språk og kontekster.
To professorer ved Institutt for pedagogikk, Bjørn Stensaker og Ivar Bråten, har funnet veien til lista over verdens 2% mest siterte forskere uansett fagfelt. Dette ifølge en fersk studie fra Stanford University i USA.
– Vi ved UV er svært godt rustet til å svare på etterspørselen etter tverrfaglighet og til å løse aktuelle samfunnsutfordringer siden utdanningsvitenskapen er grunnleggende tverrfaglig orientert, sier Erik Knain, ny prodekan for forskning ved UV.
Hva innebærer et profesjonsfellesskap for lærere, og hvordan man kan få til dette på en god måte?
Prisvinnende forskning viser at gode profesjonelle fellesskap er viktig i en tid hvor lærere stadig må forholde seg til kunnskap og et mangfold av aktører utenfor skolen.
Forskergruppa Large-scale Educational Assessment (LEA) utlyser tre stipend, hvert på 10 000 NOK, til studenter som ønsker å bruke data fra storskalaundersøkelser som TIMSS, PISA og TESO i sine fagdidaktiske masteroppgaver.
Gode barnehager har mye å si for hvor flinke barna blir på skolen. Skoleprestasjonene henger også sammen med inntekten til foreldrene. Barn av fattige foreldre gjør det dårligst.
Å lese på skjerm er mindre gunstig når grunnleggende, tekniske leseferdigheter skal øves inn, viser internasjonal forskning.
Hun har i en årrekke forsket på organisasjoner og ledelse. Nå er professor Dijana Tiplic ny instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS).
Dette er pedagogenes tiår, sier Lasse Hamre, direktør for forretningsutvikling i Task. Bedrifter og arbeidsplasser må til stadig tenke på utvikling, og for å henge med i endringene trenger de en pedagog!
I nyeste nummer av Universitas forteller sentrale fagpersoner om hvordan de opplever overgangen fra fysisk til digital undervisning. En av dem er vår egen Kirsten Sivesind, som også har forsket litt på det nye.
Fersk rapport viser at elever som har sin egen digitale enhet jobber mye selvstendig og digitalt. Forskerne finner også at klasseledere varierer både organisering av og innhold i undervisningen.
Hva vet vi om digitalisering i skolen? Hva er det forsket på og hva trenger vi mer kunnskap om?
Beregninger på datamaskinen er blitt helt nødvendig for å drive vitenskapen videre. Nå skal elevene i grunnskolen og på videregående lære seg det samme.
Litt enkel magi fra det digitale læringsverktøyet Samtavla har gitt norske lærere og elever et fint utgangspunkt for enda bedre klasseromssamtaler.
– Studentane skal jobbe saman i yrkeslivet, og bør difor få erfaring med å jobbe saman på tvers av studieprogram også, framhevar Melanie Kirmess. Ho er ny prodekan ved UV-fakultetet med ansvar for studiar.