English version of this page

Aktuelle saker - Side 12

Publisert 25. jan. 2021 15:21

Rita Hvistendahls varierte historie ved UiO strekker seg tilbake til begynnelsen av 90-tallet. Nå skal hun lede Det utdanningsvitenskapelige fakultet, som er inne i sitt 25. år.

Publisert 21. des. 2020 16:20

Tre av UVs studenter vil motta støtte til sine innovasjonsprosjekter. I tillegg til økonomisk støtte får de bistand fra EngageLab til design, interaksjonsdesign og konseptutvikling. Alle prosjektene har kreative løsninger på hvordan læringssituasjoner kan endres. Gratulerer til Tony Tan (CEMO), Jayeong Song (CEMO) og Fredrik Brarud (ISP).

Publisert 18. des. 2020 09:02

Ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, er det nå et helt forskerteam med fire psykologer, tre økonomer, og to sosiologer, alle med spesiell interesse for utdanningsrelevant forskning som ser på barn som lever i fattige familier. Interessen er stor også i befolkningen: Forskningsfrokosten "Hva funker i kampen mot barnefattigdom?" var det best besøkte frokostmøtet i Forskningsrådets historie.

Publisert 7. des. 2020 12:34

Liv Duesund er professor ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Hun har sikret et utall norske studenter mulighet til studier utenlands og etablert praksisplasser ved amerikanske skoler, noe som har kommet studentene fra Institutt for Spesialpedagogikk til gode.

Publisert 16. nov. 2020 09:16

Kari-Anne Bottegaard Næss, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo beskriver koronasituasjonen som alvorlig for mange elever med behov for spesialundervisning.  Her forklarer hun hvorfor denne gruppen elever er ekstra sårbare.

Publisert 22. okt. 2020 14:19

Den internasjonale dagen for stamming markeres verden over i dag, 22. oktober. For mange er stamming en livslang vanske, derfor er det viktig for barn og unge å få gode forbilder som snakker slik de selve gjør, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO.

Publisert 15. okt. 2020 10:11

Lesing er viktig for enkeltmennesket og for Norge som kunnskapsnasjon. Samtidig finner forskere at leseengasjementet går ned blant barn og unge, og hver femte 15-åring leser så dårlig at det vil skape problemer i senere utdanning og yrkesliv.

Publisert 5. okt. 2020 07:20

I anledning Lærernes dag 5. oktober skriver Greta Gudmundsdottir og Ida Hatlevik om en lærerrolle i endring. «Spørsmålet er hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover», skriver de.