– Det å besøke et av åstedene for terrorangrepene 22.juli 2011, har stor verdi både for masterstudenter og veiledere. Det gir en helt konkret kontekst til tema studentene jobber med, forteller Silje Førland Erdal.
Aktuelle saker - Side 13
I anledning Lærernes dag 5. oktober skriver Greta Gudmundsdottir og Ida Hatlevik om en lærerrolle i endring. «Spørsmålet er hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover», skriver de.
Bærekraftig utvikling er et tverrfaglig tema i skolen. Men hvordan undervises det i bærekraft? Hvilke erfaringer har lærere og forskere gjort seg og hvilke utfordringer møter de på?
– Vi har kunnskap om hva som skaper klimaendringer og vi vet hva vi må gjøre for å løse en del av problemene. Likevel skjer det ikke nok, forteller Alfredo Jornet Gil. Hvordan kan skolen legge til rette for et mer bærekraftig samfunn?
Engasjerte deltagere fra over 30 land samles på Zoom for å diskutere etnogafi, språk og kommunikasjon på tvers av både fag- og landegrenser i EELC8-konferansen.
Fakultetsstyret har enstemmig vedtatt å erklære Rita Hvistendahl som valgt til vervet som dekan, og Melanie Kirmess som prodekan ved Det utdanningsvitenskapelige fakultetet for perioden 2021-2024.
Christiane Lingås Haukedal, som nylig disputerte ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO, peker på mangler i språkoppfølgingen hos barn med nedsatt hørsel.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet har fått sine to første Offentlig sektor ph.d- kandidater knyttet til skole. Nå skal forskning og praksis koples enda tettere sammen.
Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Professor Henrik Zachrisson forklarer hvorfor barn fra fattige familier gjør det dårligere på skolen, selv om nettopp skolen skal være et sted for sosial utjevning.
Åsa Mäkitalo og Ratib Lekhal har tiltrådt som henholdsvis professor og førsteamanunsis ved instituttet.
Stadig flere norske skolebarn lever i fattigdom. Hvordan påvirker dette skoleprestasjonene til elevene og hva kan egentlig skolen gjøre?
Forskningsdagene 2020 har hjernen som tema. Institutt for spesialpedagogikk bidrar med to arrangementer på Litteraturhuset, som du enten kan følge der, eller hjemme i egen stue.
Førsteamanuensis Kristin Vasbø og førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning er blant de syv første som får utmerkelsen.
Mange barn i det norske skolesystemet har dysleksi, mellom 7 og 10 prosent. Men hvordan fanges denne elevgruppen opp, og hva krever det av skolen?
Nasjonale anbefalinger og pakkeforløp finnes nå for en rekke medisinske tilstander, men hvorfor finnes det ikke for diagnoser som dysleksi? For å sikre likeverdige tilbud av høy kvalitet uavhengig av sosial bakgrunn og bosted, bør man kanskje tenke på noe lignende i skolesektoren for de som strever med lærevansker, mener professor Monica Melby-Lervåg.
Hver høst gjennomføres nasjonale prøver i lesing, og det kan skape debatt. Vet du hva de nasjonale prøvene egentlig består av og hvorfor de gjennomføres?
Hva betyr det å ha en matematisk identitet? Hvordan kan en klasseromskontrakt gjøre at alle kan lære matte? Og finnes egentlig «mattegenet»?
Instituttleder ved Institutt for spesialpedagogikk er stolt over at 188 personer har takket ja til en studieplass i bachelor i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Etter ti år som norsk- og spansklærer i videregående skole valgte Gøril Brataas å gå over til lærerutdanning og forskning. Nå vil hun bidra til at elever mestrer norskfaget bedre.
Vi ved Universitetet i Oslo gratulerer alle studenter som nå er ferdige med Lektorprogrammet. Gjennom flere år har dere utviklet dere som profesjonsutøvere og nå er dere klare. Skolene, og ikke minst elevene, er heldige som får dere.
Masterstudiet i «høyere utdanning» ved IPED har samarbeidet med University of Iowa om digital internasjonalisering i snart fem år. Mulighetene som ligger i den nye teknologien har blitt belyst, samtidig som man har pekt nese til et virus.
Brevik får prisen for sin innsats med medforskning som vurderingsform.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent på Institutt for spesialpedagogikk.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
En hilsen fra ledelsen til deg som er avgangsstudent på Institutt for pedagogikk.