Når et virus først skulle slå ut alt av ordinært undervisnings- og eksamensopplegg ved UiO, så er det trygt å vite at de tekniske løsningene var der, og at man får til mye når man går på med åpent sinn og når alle drar i flokk.
Aktuelle saker - Side 14
Uten innsatsen til amatørene, ville vi ikke hatt en omfattende oversikt over Norges artsmangfold, hevder professor Per Hetland i en ny kronikk på forskning.no.
Det er blitt gjort mange undersøkelser på hjemmeskolen og foreløpige funn begynner å bli lagt frem. Det er fortsatt tidlig å si hva hjemmeskolen i det store og det hele har betydd for elever, lærere og foresatte. Men her er en liten oversikt over det vi allerede vet.
En fersk spørreundersøkelse blant foreldre i grunnskolen viser stor forskjell i hvor mye kontakt de eldste og de yngste elevene hadde med læreren sin.
Som mangeårig lærer har han lenge vært interessert i sammenhenger mellom samfunnsverdier og dannelse i skolen. Nå er Ole Andreas Kvamme spesielt opptatt av koblingen mellom verdier og klimakrisen.
Digital eksamen er ikke noe nytt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning – men det er nytt å flytte eksamen fra auditorium til Zoom med relativt kort varsel. Studentene sto med glans, og det samme gjorde teknisk støtte.
UiOs partnerskoler måtte tenke nytt da da skolene ble stengt, ikke bare for å sikre elevene god digital opplæring, men også hvordan de best kunne følge opp lærerstudentene som var klare til å bidra.
Et nytt prosjekt skal se nærmere på erfaringer fra undervisning i koronaens tid. – Det vil gi oss viktig informasjon når vi forbereder lærerstudentene til pedagogisk og faglig bruk av teknologi i undervisningen, sier forsker.
Førsteamanuensis Luca Tateo mener at vitenskap uten grenser er en universell ressurs for menneskeheten.
Akkurat nå pågår en spørreundersøkelse rundt om i verden om hvordan vi oppfatter risikoen og spredningen av koronaviruset. Vil du være med?
Eva Hjörne er spesielt interessert i hvordan skoleverket forholder seg til elever som har det vanskelig. Hun mener skolen må endres som institutsjon for å kunne forebygge frafall og øke trivsel.
Institutt for spesialpedagogikk søker forskningsassistenter til en spennende studie om læringsmiljø i hjemmet. Som en del av det longitudinelle forskningsprosjektet NumLit, undersøker vi faktorer i hjemmet som påvirker lese- og matematikkutvikling.
– Som emneansvarlig blir jeg overlykkelig av å tenke på at studentene hører på podden mens de går på butikken, sier Marte Blikstad-Balas. To podkast-serier er nå lansert ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Norges forskningsråd har valgt utviklingshemmedes levekår som et viktig forskningsområde. Her forklarer forskerne hva de vil undersøke og hva de ønsker at prosjektet skal bidra med.
Studentinnovasjon løftes ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV). Fakultetet lyser nå ut 3 stipend på inntil 25.000 kr for studenter med kreative ideer innen design for læring og undervisning.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet lyser nå ut 3 stipend på inntil 25.000 kr hver for studenter med kreative ideer innen design for læring og undervisning.
For førsteamanuensis Eli Lejonberg er det læreres profesjonelle utvikling som motiverer mest.
I forbindelse med oppstart av forskningsprosjektet Second Language Plus, lyser vi nå ut to stipendiatstillinger. Prosjektet eies av Institutt for spesialpedagogikk, UiO og har flere samarbeidspartnere som Høgskulen på Vestlandet og Statped.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tenker nytt når lærerstudentene skal følges opp ute i praksis.
Ansatte fra ILS er blant kursholderne når årets Research Bazaar holdes. Blant temaene er GDPR, organisering av data i felt, transkripsjon, ulike kameraløsninger og mulighet for å prøve Facial expression analysis.
For Jeffrey Hall handler skoleforskning grunnleggende om forholdet mellom mennesker.
Undervisningsprisen for 2019 går til stipendiat Gøril Brataas, mens årets formidlingspris tildeles førsteamanuensis Lisbeth M. Brevik. Institutt for lærerutdanning og skoleforskning høstet begge prisene i år.
Samarbeidslæring, og i den sammenheng digitale metoder for å samle inn og analysere digitale data som produsereres i læringsprosessen , skal inn under lupen i et nytt fireårig nettverksprosjekt finansiert av European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI).
Riikka Mononen mener at forskningsbasert kunnskap og forskningsbaserte undervisningsmetoder kan forbedre barns matematikkferdigheter. Men vi trenger også å tilby tilsvarende kunnskap og redskaper til lærerne.
Resultatene fra PISA-undersøkelsen i 2018 er stabile sammenlignet med tidligere år, men for første gang er jentene bedre enn guttene i alle de tre fagområdene lesing, naturfag og matematikk.