Prosjektleder Riikka Mononen har lagd en julekalender med tekster eller videoer om matematikkvansker i hver luke.
Aktuelle saker - Side 15
Instituttets nyoppussede master i pedagogisk psykologisk rådgivning (PPR) tilbyr nå regelmessige ekskursjoner til sentrale institusjoner som del av studiet. Målet er å gi studentene bedre kjennskap til fremtidige arbeidssteder, og ikke minst noen gode knagger å henge teorier på.
Instituttleder Ona Bø Wie og forskningsleder Monica Melby-Lervåg mener at forslagene i Stortingsmelding 6 «Tett på – tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO» vil gi bedre læring for flere.
Kari-Anne Bottegaard Næss bestemte seg tidlig for å bli lærer. En avgjørelse hun holdt hardnakka på inntil hun for vel et ti-år sia ga etter for intens overtalelse.
Åste Marie Mjelve Hagen er førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk og er opptatt av evidensbasert veiledning og rådgivning til de som jobber med barn.
Åste Marie Mjelve Hagen, førsteamanuensis ved Institutt for spesialpedagogikk forteller om språkstimulering som virker for barnehagebarn.
− Både lærarar, elevar, skuleleiarar og forskarar treng å øve opp eit blikk for å oppdage og undersøke både eigne og andre sine privilegium, understrekar universitetslektor.
Linn Stokke Guttormsen, postdoktor ved Institutt for spesialpedagogikk forklarer hvordan man kan hjelpe barn som stammer.
Alle landets logopeder kan nå glede seg til et nyttig verktøy om kartlegging og oppfølging av personer som stammer.
– Å mestre kritisk kildevurdering og forståelse av mangfoldige, og ofte motstridende informasjonskilder er avgjørende – i hverdag, utdanning og arbeid. Det dreier seg rett og slett om former for kompetanse som deltakere i et demokrati ikke kan fungere uten.
Et knippe forfattere legger utkastet til de nye læreplanene i norskfaget under lupen i ny antologi.
IPED har opprettet et brukerpanel bestående av representanter fra arbeidslivet. Tanken er at bedre innsikt vil gi enda mer relevante studier og økt rekruttering.
– Med en totalramme på rundt 460 millioner norske kroner over syv år og med bred internasjonal deltakelse, er det en storsatsing vi her er vitne til.
I forbindelse med UiO`s mål om at studenter i større grad skal få tilbakemeldinger underveis i studieprosessen, er det nå bevilget penger til å se nærmere på hvordan studenter kan bruke "hverandre" som regelmessige vurderingspartnere, og på hvordan det kan gjøres digitalt.
Forskergruppen COSER tok imot kunnskapstørste elever på Forskningstorget, og ble belønnet med prisen for beste stand.
Institutt for pedagogikk (IPED) har lange tradisjoner i å hjelpe studentgrupper med å reise på studietur. Det krever litt egeninnsats fra studentene side, men utbyttet veier som regel greit opp for arbeidet man legger ned.
Et bredt program på Skolelederdagen 2019 tegnet et tydelig bilde av utfordringer og muligheter ved at skolehverdagen preges av teknologi.
Philipp Friedrich ser på hvordan utdanningsmyndigheter kan rigge seg selv mer effektivt i forhold til innføring og videreføring av strukturelle reformer i høyere utdanning. Nå har han fått pris for arbeidet sitt.
Nasjonalt nettverk for spesialpedagogikk arbeider for å fremme spesialpedagogisk utdanning og forskning. Formålet er å bidra til at barn og unge med særskilte behov får best mulig hjelp. 27 representanter fra utdanningene i spesialpedagogikk var representert da Institutt for spesialpedagogikk arrangerte den første samlingen i nettverket.
Nytt bokprosjekt med ambisiøse redaktører vil gjøre internasjonale storskala-undersøkelser fra ILSA tilgjengelig for et større publikum. Fra instituttet er Trude Nilsen med som hovedredaktør.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, forskningsassistenter til høsten 2019.
Delta aktivt og samarbeid godt. Forsking viser at studenter har mye å bidra med i forhold til hverandres læring.
— Det å jobbe i feltet har gjort at jeg som forsker har vært opptatt av å bidra til at folk i praksisfeltet får kunnskap av høy kvalitet og pålitelige verktøy de kan bruke i jobbene sine, forteller Monica Melby-Lervåg .
– En anerkjennelse av livstidsresultater innen leseforskning.
Samtidig oppgir de fleste lærerne at de har et godt arbeidsmiljø. Dette er noen av funnene i TALIS 2018, en internasjonal studie av læreres og skolelederes opplevelse av yrkeshverdagen og arbeidsbetingelsene i skolen. Undersøkelsen er i regi av OECD.