Selv om hun jobber med prøver i stor skala, er Jelena Radisic opptatt av nytten for den enkelte skole, lærer og elev.
Aktuelle saker - Side 18
Førsteamanuensis Vasiliki Diamantis hovedmotivasjon som forsker er å dele kunnskap med pedagoger og klinikere, samt å formidle effektive forebyggingsverktøy som kan hjelpe barna med lese- og skrivevansker.
– Jeg er bekymret for alle elevene som ikke får den opplæringen de skal ha, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Storsatsingen UiO:Norden har som mål å frembringe kunnskap om de nordiske landenes historiske forutsetninger, utfordringer, paradokser og framtidsmuligheter. I de kommende åra er det blant annet "den nordiske barndommen" som skal settes under lupen.
Ved Universitetet i Oslo (UIO) og Sunnaas Sykehus HF pågår det nå et forskningsprosjekt om gruppebehandling av kognitive vansker etter en ervervet hjerneskade. Fokuset er på sosiale kommunikasjonsferdigheter.
Berkeley ligger i solfylte California bare en 20 minutters busstur unna San Francisco. Institutt for spesialpedagogikk er så heldige å ha en utvekslingsavtale med University of California, Berkeley. Ida er på utveksling våren 2018.
– Å tilegne seg språk er kanskje den største intellektuelle bragden vi alle er nødt til å utføre de første årene i livet, sier professor Janne von Koss Torkildsen. Hun mottok nylig Curt von Eulers ærespris for 2018, for sin fremragende forskning på kognitive og nevrobiologiske aspekter ved lese- og språkutvikling.
Shelley Stromholt er opptatt av unges læring i naturfag, både i og utenfor klasserommet.
En ny NIFU rapport undersøker erfaringene med ulike studentsentrerte tilnærminger i høyere utdanning. Rapporten er skrevet i samarbeid med forskere fra Institutt for pedagogikk, UiO.
Har du eit nyttårsforsett om å lese jamt og trutt, for å unngå skippertak rett før eksamen? Her er oppskrifta på ein god leseplan.
Terje Ulv Throndsens masteroppgave «Kjønnsforskjeller i matematikk. En kvantitativ undersøkelse av lavtpresterende førsteklassinger» er nominert til pris for beste masteroppgave med kjønnsperspektiv ved UiO 2017.
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Iris Nordmo Kvammen , som først tok en bachelorgrad i her og fullførte master med fordypning i spesifikke lærevansker i 2017.
– Det er fantastisk å ha en jobb hvor utgangspunktet er å stille spørsmål om ting man lurer på, mener Hege Hermansen. Og spørsmålene er utvilsomt viktige når forskningsfeltet angår fremtiden for barn og unge i hele landet vårt. Hvordan utvikles utdanningen av norske lærere?
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Astrid Flakk, som først tok en bachelorgrad her og så master med fordypning i audiopedagogikk i 2009.
Vi har spurt tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Hedda Greni, som var ferdig med bachelor i spesialpedagogikk våren 2017.
En evnetest kan si noe om elevens kognitive evner. Men kan den si noe om elevens læringspotensiale og hverdagsfungering? Temaet bli diskutert på ISPs seminar om evnetesting og utviklingshemming.
Vi har spurt fire tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Lene Marie Bunes Vestvoll, som først tok en bachelorgrad her, og så tok fordypning i utviklingshemming. Hun var ferdig med mastergraden i 2016.
Institutt for spesialpedagogikk arrangerte et åpent seminar om dysleksi i anledning besøk av Professor Zoccolotti fra Institutt for Psykologi på Universitet i Sapienza, Roma. Hans seminar handlet om hva som er vanskelig for barn med dysleksi og han problematiserte spesifikke vansker versus generelle.
Vi har spurt fire tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
I dag presenterer vi Katarina Bakken, som var ferdig med bachelorgraden i spesialpedagogikk våren 2017.
PIA-dagen er dagen da tidligere IPED-studenter kommer tilbake til "sine egne" for å snakke om hvilke muligheter pedagoger har i arbeidslivet, og for å dele erfaringer og tips til jobbsøkeprosessen. Fagutvalget kan melde om nok et vellykket arrangement.
Vi har spurt fire tidligere studenter om hva som fikk de til å studere spesialpedagogikk, hva de jobber med nå, og om de har tips til våre studenter.
Først ut er Kristin Krohn Ankrah, som først tok en bachelorgrad her, og så tok fordypning i psykososiale vansker. Hun var ferdig med masteren i 2012.
Lærere og skoleledere fikk faglig påfyll og inspirasjon av blant annet Anmarkrud, Kirmess og Garrels på årets Faglig-pedagogiske dag
På Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo, pågår det akkurat nå et internasjonalt forskningsprosjekt, hvor vi undersøker barns hørsel- og talespråkmiljø, og hvordan det påvirker tidlig språklig og psykososial utvikling.
Kari-Anne Bottegaard Næss ved Instituttt for spesialpedagogikk, UiO leder verdens største forskningsprosjekt som ser på effekten av tiltak for å bedre språkutvikling hos barn med Downs over tid.
Den internasjonale språkvanskedagen retter fokus mot kunnskap om hva det betyr å ha språkvansker og at det er hjelp å få.
– Vet du hva språkvansker er?