Anders Nordahl-Hansen som forskar på autisme ved Institutt for spesialpedagogikk, har sett på korleis filmskaparar framstiller sentrale karakterar med autismetrekk.
Aktuelle saker - Side 19
Forskning rapporterer om effektive tiltak for språk og kommunikasjonsutvikling hos barn med Downs syndrom.
Grunnleggerne av Pøbelprosjektet, Eddi Eidsvåg og Arne Husjord, tildeles Jonas-prisen for sitt arbeid med å skape et romsligere og mer tolerant samfunn. Prisen deles ut av Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo.
Brinchmann tildeles H.M. Kongens gullmedalje for 2017 under UiOs årsfest 1. september.
Malene C. W. Fjeller har fått seg jobb i Finansdepartementet som HR-rådgiver. – Studiet og praksisoppholdet hadde nok større betydning for min vei videre enn jeg hadde trodd, sier Fjeller. Nå tar 29-åringen selv i mot nye praksisstudenter fra Universitetet i Oslo.
– Selv om svaret på spørsmålet om vi kan leve uten kategorier er nei, simpelthen fordi kunnskap må systematiseres for å forstås, må vi aldri slutte å spørre - "hva gir medisinske merkelapper oss og hva tar de i fra oss ?", sa professor Dan Goodley fra Sheffield University, som gjesteforeleste på Institutt for spesialpedagogikk.
Markeringsseminaret for Anne-Lise Rygvold viste bredden og kompleksiteten i det logopediske fagfeltet. Fellesnevneren ble desto tydeligere: tidlig innsats nytter.
Vår streven mot perfeksjonisme allerede fra spebarnstiden er farlig, mener Professor Jan Grue, Institutt for spesialpedagogikk.
Det har aldri vært flere søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo, enn i år.
Praksisperioder er for mange en kjærkommen del av studiet. Man blir noen arbeidslivserfaringer rikere, og så får man satt den teoretiske verdenen litt mer i system.
Spansk, fransk eller tysk -hvorfor velger elevene fag som de gjør? Det er blant temaene som opptar Gerard Doetjes. Forskeren er opprinnelig fra Nederland og mener språk er et uendelig komplisert fenomen, som stadig fascinerer ham.
– Departementet bør nå sørge for at det stilles krav om at spesialundervisning må gis av en spesialpedagog.
En logopeds oppgave er så mye mer enn å rette på «R-er» og «S-er», sier førsteamanuensis Melanie Kirmess, som utdanner fremtidens logopeder på Institutt for spesialpedagogikk, UiO.
Rundt 13 prosent på ungdomstrinnet får i dag spesialundervisning. – Da er det alarmerende at kvaliteten på spesialundervisningen ikke får langt større oppmerksomhet og prioritet, sier professor Monica Melby-Lervåg.
Professor emeritus Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk forteller historien om Lise, Espen og Teodor som i femte klasse fikk spesialundervisning for første gang.
– Jeg er opptatt av hvordan vi kan bedre kunnskapen som trengs ute i skolesystemet, sier professor Sol Lyster.
Professor Solveig-Alma Halaas Lyster ble hyllet med en forelesningsrekke i et fullsatt auditorium fredag 11. november. Det " take-home-message"- som gikk igjen i de fleste forelesningene var: Jo tidligere hjelp - desto bedre effekt.
Forskningsrådet - Bedre helse og livskvalitet (BEDREHELSE) har innvilget 15 millioner til forskning på stammebehandling av barnehagebarn. Prosjektets tittel er "Effective Stuttering Treatment (EST)"
Miller er en internasjonalt anerkjent foredragsholder som var invitert av Institutt for Spesialpedagogikk for å diskutere temaene inkludering, motivasjon og myter om autismespekterforstyrrelser
Har du barn mellom 7-12 år som har norsk som førstespråk?
Pedagogikkstudentene gjør det bra på arbeidsmarkedet. Tendensen har vært der i flere år, og den ser ut til å holde seg.
Etter flere tiår med utrettelig og stillfarende innsats for å sikre barn god og utviklende omsorg - på tvers av landegrenser.
Hun er opprinnelig fra Island og skrev avhandlingen sin om digitale skiller i Sør Afrika. I sitt arbeid er Guðmundsdóttir opptatt av å skape sammenheng mellom lærerutdanningen på campus og skolene der studentene har sin praksis, og å styrke samarbeid -både nasjonalt og internasjonalt.
Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?
Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:
a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom
b) typisk utvikling
I flere tiår har Groruddalen blitt fremstilt som et sted med mange utfordringer, og siden 2006 har Groruddalsatsingen hatt som ett av sine hovedmål å bedre oppvekstvilkårene for barn og unge.