Landets elever har omfavnet sin nye, utrøttelige læringsassistent. En av tre bruker ChatGPT til skolearbeid hver uke. Nå rulles teknologien ut i store deler av Osloskolen, før lærerne har lært å bruke teknologien og uten at vi vet hvordan elevene lærer med den.
Aktuelle saker - Side 2
Institutt for spesialpedagogikk søker engasjerte studenter som ønsker å jobbe som læringsassistenter høsten 2024. Læringsassistentene skal bidra til faglig og sosial oppfølging av studentene og bidra til å sikre et godt læringsutbytte, læringsmiljø og studieprogresjon.
En utprøvende arbeidsmetode gir nye muligheter til å jobbe med tverrfaglige temaer i skolen. – Målet er alltid bedre undervisning for elevene, sier skoleleder som har erfaring med metoden.
TALIS står for Teaching and Learning International Survey og kalles ofte lærernes og rektorenes undersøkelse. Undersøkelsens hovedfokus er læreres og skolelederes arbeidsforhold på ungdomstrinnet.
Hybridundervisning krever mye både av underviseren og studenten, men når det funker, er det veldig motiverende. Hør fra to som har bred erfaring med metoden.
I år deler fakultetet ut priser i tre kategorier: formidling, undervisning og nykommeren bærekraft. Felles for prisvinnerne er en kreativ tilnærming til å skape engasjement for faget sitt.
Så mange som halvparten av alle lærere har stemmeproblemer, sier logoped Jorid Løvbakk fra Statped. Mange av dem er ikke bevisste rundt stemmebruken, før de får problemer selv. Logopedistudentene er i praksis nå i fire uker for å lære hvordan de veileder andre til riktig stemmebruk, og får under denne praksisperioden masse trening i å veilede lektorstudentene på ILS.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut inntil 4 stipender på 25.000 kr for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
− Resultata viser ein stor tilbakegang i dei tre fagområda matematikk, lesing og naturfag, seier Fredrik Jensen, prosjektleiar for PISA i Noreg.
– Skolen er et mikrounivers av samfunnet. Du kan finne ut mye om et land bare ved å se på utdanningssystemet deres, sier lektorstudent Hamidreza Mohammadi, broren til fredsprisvinner Narges Mohammadi.
Vi gratulerer professor Greta B. Gudmundsdottir, førsteamanuensisene Nora E.H Mathé og Elin Sæther med utnevnelsen.
Hvordan kan studenter engasjere seg mer aktivt i egen undervisning? Studentmedskapning har blitt mer og mer aktuelt innenfor utdanning, men hva innebærer egentlig dette begrepet?
Vil du vite korleis design av ny teknologi i læringspraksisar kan bidra til berekraftig utvikling? Då kan du søkje plass på det nye pedagogikkemnet i UiOs berekraftsertifikat.
På dagens Utdanningskonferanse ble UiOs ni nye meritterte utdannere presentert. Tre av dem er fra UV-fakultetet, fire fra MN, en fra MED og en fra Juridisk fakultet.
Under Forskningskommunikasjonsdagene i november delte Forskning.no ut fire medlemspriser. Den gjeveste, Årets beste artikkel, fikk Fredrik Solli Wandem for saken «Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser». – I høyeste grad fortjent!
Når skoler gir sine veiledere muligheten til å ta en forskningsbasert veilederutdanning blir veiledningen av nyutdannede lærere bedre. Det viser en fersk doktorgrad.
Spesialpedagogikk har lenge vært en essensiell del av skolesystemet i Norge. Nå tar to fremtredende forskere oss med på en reise gjennom fagets utvikling i deres antologi "Spesialpedagogikk mellom profesjon og disiplin - En utviklingslinje i tre deler". Vi har tatt en prat med forfatterne for å få et innblikk i antologiens kjerne.
Universal Design for Learning (UDL) model is widely used in planning inclusive teaching and assessment approaches in higher education. What is UDL-model actually and is it used effectively to improve inclusion for all?
Så mye som 57% av lærere vil oppleve utfordringer med stemmen i løpet av karrieren. Et nytt samarbeid mellom masterstudiet i logopedi og Lektorprogrammet vil gjøre kommende lektorer mer bevisste på eget stemmebruk.
Sluttrapporten fra Kvalitetsutviklingsutvalget ble overlevert til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun 13. november. Senterleder ved CEMO, Rolf Vegar Olsen, har sittet i utvalget.
Professor Monica Melby-Lervåg, direktør i Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) takker Hulme for at instituttet er så gode på intervensjoner innen språk- og leseforskning.
Hvorfor bør studenter og undervisere i høyere utdanning bruke generativ kunstig intelligens (KI)? Vi spurte ringrevene Sten Ludvigsen og Anders Mørch.
Innovasjon er mer enn teknologi og patenter. SPARK Samfunnsinnovasjon handler om hvordan kunnskap tas i bruk til samfunnet. Gjennom seks pilotprosjekter er det gjort nybrottsarbeid, og nå er fire nye prosjekter valgt ut.
“Thank you for an excellent professional development week. Well thought-out content and planning, with diversity and relevance for researchers at all stages.”
Det kan være utfordrende å legge til rette for studentaktive læringsformer. Her kan du lese mer om hvordan du kan planlegge for omvendt undervisning i emner der studentene har ulike faglige bakgrunner.