English version of this page

Aktuelle saker - Side 20

Publisert 11. apr. 2016 09:04

Vi trenger flere deltakere til forskningsstudie om lesing på internett hos ungdom.

Har du en 10.-klassing uten dysleksi,  eller kjenner du noen foreldre du kan tipse?

Publisert 31. mars 2016 15:07

Hun flyttet til Norge med en doktorgrad fra University of California, Berkeley i bagasjen, og har jobbet ved Universitetet i Oslo siden 1984. Etter flere år som leder av Naturfagsenteret er Doris Jorde nå tilbake som professor ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.

Publisert 8. mars 2016 08:38

Kjenner du et barn med Down syndrom som er førsteklassing til høsten? Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ønsker å komme i kontakt med samtlige aktuelle familier for å undersøke om en nyutviklet app kan øke barnas evne til å uttrykke seg muntlig og delta i fellesundervisning. 

Publisert 19. feb. 2016 14:27

Joke Dewilde er opptatt av å engasjere ungdom som medforskere. I postdoktorens prosjekt ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning finnes både SMS-dikt og Bollywood-filmer.

Publisert 18. jan. 2016 11:12

Den nye forskningslederen ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning ønsker å bidra til både spiss og bredde gjennom å fremme forskningsprosjekter og samarbeid. Naturfag-didaktikeren Erik Knain er også opptatt av at skolen skal gi elever kunnskap om framtidens miljøutfordringer.

Publisert 3. des. 2015 15:50

Har du barn mellom 10-16 år som har norsk som første språk?

Vi ønsker deltakere til en doktorgradsstudie om språkforståelse hos barn og ungdommer som har:

a) autismespekterforstyrrelser (ASF), inkludert Asperger syndrom

b) typisk utvikling

 

Publisert 15. okt. 2015 14:33

Denne høsten tiltrer Lisbeth M. Brevik og Ulrikke Rindal som førsteamanuenser i engelsk fagdidaktikk ved ILS. Gjennom prosjektet «LISA Extended» skal de begge blant annet arbeide med videomateriale fra engelsktimene ved ungdomsskoler i og utenfor Oslo.

Publisert 1. juni 2015 08:45

Hege Kaarstein er nyutdannet forsker og tilsatt på TIMSS-prosjektet.  I sin forskerutdanning tok hun utgangspunkt i en av de kvantitative storskalaundersøkelsene Enhet for kvantitative utdanningsanalyser (EKVA) ved ILS har hatt prosjektansvaret for: Teacher Education and Development Study in Mathematics (TEDS-M).

Publisert 22. mai 2015 13:31

Hun er ansatt ved Høgskolen i Telemark, men tar doktorgrad ved Institutt for Lærerutdanning og Skoleforskning.

Publisert 6. mai 2015 16:43

Institutt for pedagogikk får med jevne mellomrom henvendelser fra internasjonale forskere som ønsker å tilbringe tid her. Fagmiljøer i forskningsfront kombinert med gode stipendordninger i hjemlandet kan ha gjort instituttet til et attraktivt besøksmål.

Publisert 27. apr. 2015 10:38

Professor emeritus Thorleif Lunds (ISP) artikkel Combining Qualitative and Quantitative Approaches: Some Arguments for Mixed Methods Research var fjorårets mest leste artikkel i Scandinavian Journal of Educational Research.