Forskergruppen Child, Language and Learning har nådd gjennom i den harde konkurransen om frie prosjektmidler (FRIPRO) fra Forskningsrådet.
Aktuelle saker - Side 21
Førsteamanuensis Janne von Koss Torkildsen har sammen med fire kollegaer blitt tildelt pris for beste artikkel innenfor språk i tidsskriftet Speech, Language and Hearing Research.
Doktorgradsprosjektet handler om lærers bruk av spørsmål og responser i helklasseundervisning på ungdomstrinnet. Det har ikke vært noen systematisk forskning på dette i Norge før nå og resultatene kan få betydning for undervisningskvaliteten i norske klasserom og for videre profesjonsutdanning for lærere.
Ph.d Øyvind Bergwitz har forsket på hvordan døve personer opplever det å være medborgere i det norske samfunnet. De møter mange praktiske hindre for likeverdige samfunnsdeltagelse, men vel så viktige problemer er fordommer og mangel på kunnskap om hvordan døve kan inkluderes.
Hovedmålet med forskningen er å få økt kunnskap om hvordan barn lærer om naturvitenskapens produkt og prosess.
I Norge er det gjort få studier av elever som arbeider utforskende eller etter en bestemt progresjon. Det trengs mer kunnskap om hvordan barn lærer naturfag i bestemte kontekster. Slik kunnskap kan naturfaglærere ha praktisk nytte av i sitt daglige undervisningsarbeid.
Debattant, programleder og lærer Håvard Tjora får Jonasprisen 2014 for sitt engasjement for lærerrollens betydning i norsk skole.
Tirsdag 19. august deler Institutt for spesialpedagogikk ut årets Jonaspris. Juryleder, professor Monica Dalen, ønsker alle velkommen til prisoverrekkelse, konsert og twist i foajeen.
Høgskulelektor og stipendiat Eli Bjørhusdals forskingsinteresse er knytt til den offentlege forvaltninga av nynorsk og bokmål. Motivasjonen for å granske nettopp norsk offentleg språkpolitikk, var kunnskapen om at ein tredjedel av nynorskelevane skifter fyrstespråk til bokmål i skuletida si.
The overarching aim of her research is to contribute to improve learning of, and attitudes to science. She wishes to contribute to increase knowledge about the different dimensions of quality of instruction and how they may impact learning outcome in different ways
Prosjektene ledes av professor Monica Melby-Lervåg og førsteamanuensis Kari-Anne Bottegaard Næss.
Marte Monsen har forsket på lærere i ungdomskolens oppfatninger om standardiserte og normerte leseprøver, slik som de nasjonale prøvene i lesing og en rekke prøver som er utviklet og brukt kommersielt.
Alt fra lærere til tannteknikere blir i løpet av studiet vurdert om de er «skikket» til å jobbe med mennesker. Spesialpedagogstudentene holdes utenfor ordningen mot deres vilje.
Ida Helsing og Stine Pettersen Sandbo er enige om at IPED gjør noe lurt når de tilbyr praksis i mastergradsstudiene. Praksis er gunstig både for det faglige og det motivasjonelle, og for ikke å snakke om fordelene det kan ha når man senere skal ut å søke jobb.
Det viktigste i pedagogikken er å få fram at elever på alle nivåer trenger lærere som ser dem og aksepterer dem som de er. Å bygge opp elevenes selvtillit er det viktigste en lærer gjør.
Studentene ved ISP er generelt fornøyde med studiene. Det viser NOKUTs nye studiebarometer.
Marte Blikstad-Bala er opptatt av hvordan tekst inngår i ulike læringssituasjoner.
Masterstudentene Ragna Lill Stavnes og Stine Solberg ved ISP reiser ved nyttår til Berkeley for å skrive masteroppgave om uro i skolen. Deres oppfordring til andre som vurderer utveksling er klar: Reis!
Planlegging er en viktig del av alle gode forskningsprosjekter. En ny antologi tar for seg viktige elementer i denne fasen.
Friluftsliv kan opne for andre formar for samhandling og deltaking enn det ein vanleg skulekvardag gjer. Det å gripe augneblinkane og skape, understøtte og ta vare på meiningsfulle situasjonar og relasjonar er sentralt.
Hilde Opdal og Ingvild Ovell har hatt fem uker praksis hos NHO. - Det er synd å dra nå, sier mastergradsstudentene i pedagogikk
Svenkerud har forsket på klasseromsstudie i skjæringspunktet mellom pedagogikk, lingvistikk og norskdidaktikk.
For 45 år siden landet det første flyet med krigsrammede og foreldreløse barn fra Sør-Vietnam i Norge.
Joke har forsket på to tospråklige lærere og deres samarbeid med andre faglærere omkring flerspråklige elever.
Forskningsrapporten viser positive resultater for utenlandsadopterte barns utvikling etter ankomst til Norge.
PhD-kandidat Ann-Elise Kristoffersen har forsket på litterasitetsprakiser i barnehager med hørende og hørselshemmede barn. Hennes studie viser at kunnskap blant personalet i barnehagene om visuell tilrettelegging og kommunikasjon er viktig og nødvendig for å skape et inkluderende læringsmiljø.