Gunn Elin Heimark er opptatt av fremmedspråkslæreres tanker og praksis knyttet til undervisning i fag som tysk, fransk og spansk.
Aktuelle saker - Side 22
Lærere i Uganda mangler adekvat opplæring i hvordan de skal lære elevene sine å lese. Rita Christine Nakitende og Eria Paul Njuki har undersøkt om et opplæringsprogram for lærere kan bidra til å forbedre elevenes leseferdigheter.
Majken har undersøkt hvordan internasjonalt elevsamarbeid kan bidra til å utvikle elevers (16-19 år) forståelse for klimaendringer.
Flem Devold får Jonas-prisen 2013 for sitt livslange engasjement for barn og deres rettigheter gjennom avisspalten «På skråss».
Doktorgradsprosjektet handler om norske elevers holdninger til engelsk uttale og de uttalevalgene de gjør på engelsk.
Kronprinsparet besøkte torsdag 9. mai Peder Sather Center ved University of California, Berkeley (UCB). ISP og UVs studenter var blant de heldige som fikk møte paret.
Ved søknadsfristens utløp 15. april i år var det kommet inn 466 søkere til masterprogrammet i spesialpedagogikk ved UiO. Dette er en stor økning fra tidligere år.
Finn Skårderud har i siste nummer av Tidsskrift for den norske psykologforening seks fagartikler på trykk der han tar for seg selvportrettet.
Professor Monica Melby-Lervåg ved ISP er videre til siste trinn i søknadsprosessen om ERC starting grant.
Det er nå mulig å søke på Master i spesialpedagogikk for høsten 2013. Søknadsfristen er 15. april.
Instituttet har fått nytt styre for perioden 1. januar 2013 til 31. desesmber 2016
Doktorgradskandidat Stackus Okwaput har forsket på om lærerutdanningen i Uganda gir studentene kompetanse til å fremme inkludering i klasserommet. Funnene hans tyder på at utdanningen ikke gir lærerne de ferdighetene som skal til.
Ny undersøkelse viser hvordan inkludering kan styrke elevers faglige resultater og sosiale utvikling.
Førsteamanuensis Berit H. Johnsen er opptatt av individuell tilrettelegging innenfor den mangfoldige klassens rammer. En viktig drivkraft i forskningen er jakten etter gode eksempler på tilretteleggende og inkluderende praksiser i den kreative skolen for alle.
Det er nå nedsatt et ekspertutvalg i spesialpedagogikk. Instituttleder ved ISP, professor Berit Rognhaug, skal lede gruppen.
Stipendiat Marte Blikstad-Bala er opptatt av hvordan tekst inngår i ulike læringssituasjoner.
En ny rapport viser at barn med særskilte behov får høyere karakterer når de inkluderes i den ordinære undervisningen.
Etter mange års hardt arbeid er det nye Peder Sather Center ved University of California, Berkeley, en realitet.
Lars Monsen har fått Jonasprisen 2012 for sin innsats i TV-serien "Ingen grenser". Gjennom sitt engasjement har Monsen «bidratt til økt toleranse og romslighet i samfunnet», heter det i juryens begrunnelse.
Fredag 25. mai undertegnet åtte norske universiteter og Norges Forskningsråd formell avtale med University of California at Berkeley for opprettelse av et norsk senter på Berkeley. Liv Duesund ved ISP har vært sentral i arbeidet med å etablere senteret.
Den nordiske døvblindekonferansen ”DØVBLINDES HVERDAG Faglighed - Synlighed – Dokumentation” ble denne uken arrangert i Oslo med professor emeritus Edvard Befring som en av hovedforeleserne.
Professor Bente Hagtvet ved Institutt for spesialpedaogikk bidrar i debatten om kartlegging av barn. Debatten fortsetter i Dagbladet - se svar og tilsvar i lenkesamlingen til høyre.
Postdoktor Nils Breilid forsker på det gode møtet mellom lærer og elev og er opptatt av hvordan dette møtet kan gi grunnlag for trivsel og læring og forebygge en begynnende uheldig utvikling.
Professor Jørgen Frost ved ISP og førsteamanuensis Åse Kari H. Wagner ved UiS svarer i Dagbladet på kritikken av kartleggingsmateriell og program som brukes i barnehager.
- Våre menneskelige ressurser er mer verdifulle enn oljefondet, sier Kjell Skogen, og argumenterer for at det trengs flere tiltak for å gi spesielt evnerike barn tilpasset opplæring.