Professor Liv Duesund har invitert professor David L. Kirp og professor Elliott Turiel til Institutt for spesialpedagogikk. Her skal de holde hver sin forelesning.
Aktuelle saker - Side 23
Eleven students from ten different countries are staying in Oslo this semester to attend courses at the Department of Special Needs Education as a part of the Erasmus Mundus Joint Master’s Degree Programme in Special and Inclusive Education (EMSIE).
Det er nå mulig å søke på Master i spesialpedagogikk for høsten 2012. Søknadsfristen er 15. april.
Professor emeritus Edvard Befring ved Institutt for spesialepedagogikk har gitt ut en revidert utgave av sin bok ”Skolen for barnas beste”.
Post doc Therese Hopfenbeck interesserer seg for sammenhengen mellom lærers bruk av vurdering i klasserommet og elevers selvregulering. Våren 2012 har hun permisjon fra ILS for å jobbe som University Lecturer in Educational Assessment ved Oxford University Centre for Educational Assessment (OUCEA).
Erstatning som gis personer som opplevde omsorgssvikt og misbruk i barnevernet på 50-tallet er svært varierende, alt etter hvor de bor.
Ulike læringsarenaer er preget av ulike regler, praksiser og forståelser av hva kunnskap er. Dette er det viktig at vi forstår når vi skal utforske hvordan elever kan lære på tvers av ulike læringssituasjoner.
Palmyre Pierroux er med og bryter stillheten i norske museer. Hun forsker på hvordan aktiviteter, samtaler og samarbeid kan skape meningsfulle møter med kunst og kulturarv.
I forskningsprosjektet Science Created by You (SCY) samarbeider forskere og utviklere ved InterMedia med europeiske kollegaer og skoler om å utvikle digitale verktøy for læring av naturfag. Samtidig undersøker de hvordan og hva elever lærer når de tar verktøyene i bruk.
To mastergradsstudenter fra Pedagogisk forskningsinstitutt har i fem uker skygget NHOs kompetanseavdeling.
Prorektor Inga Bostad åpnet konferansen med et innlegg som vil bli husket av mange. Kunnskapsminister Kristin Halvorsen omtalte i sitt innlegg instituttet som et fagmiljø med nærhet til praksisfeltet og et hjerte som banker for de svake i samfunnet.
Professor Anne Edwards, instituttleder ved Department of Education, Oxford University, er utnevnt til Æresdoktor ved UiO i jubileumsåret 2011.
Et av skolens viktigste samfunnsmandat er å bidra til at demokratiet opprettholdes og videreutvikles. I en ny bok introduseres det teoretiske grunnlaget for demokratisk medborgerskap som pedagogisk begrep og pedagogisk praksis.
Paal-André Grinderud fikk Jonasprisen 2011 for sin mangeårige innsats og samfunnsengasjement for barn av alkoholikere.
Jorun Buli-Holmberg har sammen med Marjorie Schiering og Drew Bogner skrevet den nyutgitte boken om undervisning og læring.
Tidligere doktorgradskandidat ved ISP, Edna Legesse Wakene, har blitt tildelt H.M. Kongens gullmedalje for sin avhandling.
Boken "Intervju som forskningsmetode" har en kvalitativ tilnærming og gir en fyldig og perspektivrik innføring i intervjuforskning.
Professor Reidun Tangen ved Institutt for spesialpedagogikk ble nominert til Årets tidsskriftartikkel 2010 i Universitetsforlaget.
Første uken i juni tok Institutt for spesialpedagogikk farvel både med ansatte og studenter ved tegnspråktolkutdanningen.
Universitetslektor Britt Oda Fosses forskningsinteresse er knyttet til lærerstudenters læring
Institutt for Spesialpedagogikk ved Professor Liv Duesund har gleden av å invitere deg til en ettermiddag du sent vil glemme!
Prisen tildeles Falkenberg for hennes arbeid for hørselshemmede.
Institutt for spesialpedagogikk er et populært valg blant nye og gamle studenter. Både bachelor- og masterprogrammene har en klar økning i søkermassen sammenlignet med i fjor. Dette er hyggelige nyheter for instituttet.
Lærerens hovedoppgave er å lede lærerarbeidet slik at det bidrar til at alle elever møter realistiske skolefaglige utfordringer og får tilpasset støtte til læring. Dette er hovedperspektivet i ny bok av Halvor Bjørnsrud og Sven Nilsen.
Post.doc. Andrew Maul is employed in the Department of Teacher Education and School Research at the University of Oslo, Unit for Quantitative Analysis in Education (EKVA).