Med «Introduksjon til fagdidaktikk» får lærerstudenter for første gang tilgang på en pensumbok som samler introduksjon til didaktikk i alle de store skolefagene.
Aktuelle saker - Side 3
Dysleksi? Matematikkvansker? Utviklingsmessige språkforstyrrelser? Stamming? Utviklingshemming? Språklydvansker? Velkommen til oss for hjelp. Ingen aldersgrense. Kostnadsfritt.
How can students acquire knowledge and skills that will serve them for life? In spring 2023, students at the UV-faculty had the opportunity to develop skills such as problem-solving, collaboration, and creativity – all life-long skills.
Dette er et utsagn som barn med utviklingsmessige språkforstyrrelser dessverre gjerne får høre. Også fra personer som de er glade i, slik som venner, foreldre, søsken, og lærere…
Tilpasset oversettelse fra radld.org
Oversatt og bearbeidet av: Ausel, K., Djuvik, I., Gullheim, C., Stilger, M. & Thirud, A., 2023
Mange lærere føler seg alene om undervisningen sin. Men sånn trenger det ikke å være, ifølge to erfarne undervisere og kollegaveiledere. Hør deres tips.
Henrik Zachrisson, professor ved Institutt for spesialpedagogikk ved UiO, mener at tiltakene som han og de andre medlemmene i «Ekspertgruppa om barn i fattige familier» anbefaler til regjeringen, har god støtte i forskning.
Ønsker du eller barnet ditt kartlegging og/eller tiltak hos oss?
Henviser du en person til oss på vegne av en organisasjon?
ILS har utarbeidet en utvekslingsavtale for praksis med Pierce College i Athen. Fem heldige studenter er utvalgt som de første til å få reise.
Berit Karseth fra Institutt for pedagogikk er en av ekspertene som skal undersøke styringen av lærerutdanningene. Regjeringens mål er at styringen skal bli mindre detaljorientert.
Forskere, universitetsledere og politikere brakte sine ulike perspektiver til torgs da de diskuterte akademisk frihet under Forskningsdagene.
Student-centered learning approaches and integrated technology in classrooms invite new ways of thinking about the design of learning environments in higher education. Students and teachers have used Room 241 as an IDEA laboratory to experiment with different arrangements of furniture, ‘dancing walls’ and screens with the aim of enacting and evaluating how active learning classrooms work.
Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tilbyr et nett- og samlingsbasert PPU-studium for deltidsstudenter.
Skole og samfunnsaktører skal jobbe sammen på Skole i verden-prosjektet for å løse lokale utfordringer. Alle interesserte inviteres til å møtes på konferanse.
Nå er GPT UiO lansert. Dette er en UiO-utviklet tjeneste som lar deg bruke OpenAIs ChatGPT innenfor kravene UiO og lovverket setter til personvern og sikkerhet. Tjenesten er nå åpen for alle studenter og ansatte på UiO, og kan bestilles av institusjoner i sektoren og utenfor.
I juni 2023 leverte et regjeringsoppnevnt ekspertutvalg den første offentlige utredningen (NOU) som ser systematisk bruk av digitale verktøy for å fremme læring. Hva betyr dette for forbedring av læringsanalyse?
Les presentasjonen til Marte (PDF).
Klima- og naturkrisen utfordrer skolen. Elever må lære på nye måter og på nye steder. I Fredrikstad har de bygd en katedral av plastsøppel. Det gir håp om at en annen verden er mulig.
Det var med stor sorg vi mottok bodskapen om at professor Sigrid Blömeke døydde 29. juli 2023, etter kort tids sjukdom.
Stiftelsen Helt Med har skapt over 250 ordinære arbeidsplassar til arbeidshungrige personar på uføretrygd. No vert det lagd ein ny modell i NAV, inspirert av Helt Med-modellen.
Selv om norske lærere gjør mye bra så er det rom for forbedring i den faglige støtten til elevene, sier professor i klasseromsforskning ved UiO.
Manglende dialog, lite anerkjennelse av hvem elevene er og at de ikke har valgt det samfunnet og den skolen de må bruke er blant grunnene, sier professor.
Nylig arrangerte Institutt for pedagogikk en felles semesterstart for alle nye masterstudenter. Dette er første gang, og det skjer etter ønske fra studentene selv.
Om du ikkje tvingar deg sjølv til å lese vanskelege tekstar, blir du heller ikkje ein betre lesar, hevdar professorane Espen Ytreberg og Helge Strømsø.
– Engasjementet til de nye studentene våre har vært fantastisk, sier faddersjef Julie Ekeberg. Fadderuken er snart over og det har vært hektiske, men ufattelig gøyale dager for både nye studenter og faddere.
ChatGPT kan være en ressurs for studenters læring, men krever en forståelse av generativ kunstig intelligens. Under hvilke betingelser kan det brukes produktivt som en del av deres kunnskapsutvikling? Vi har undersøkt hvordan studenter ved UV-fakultetet kan bruke ChatGPT.