− Studier har vist at det finnes lite undervisningsmateriell som er tilpasset disse elevene, og at lærere ønsker mer støtte for hvordan de kan tilrettelegge undervisningen på best mulig måte, sier professor og prosjektleder.
Aktuelle saker - Side 4
Professor Ronny Scherer ved CEMO er på listen over forskere som publiserte mest i Norge i 2022.
Silje Merethe Hansen Ingebretsen, logoped og doktorgradskandidat forteller om sine forskningsfunn i podcasten "Slagpappa".
Forskerne Johan Braeken og Nani Teig ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet fikk tildelt to prosjekter innen Forskningsrådets tematiske utlysning på området utdanning og kompetanse.
Utdanning er nøkkelen til en lysende fremtid, men for mange elever er veien til suksess alt annet enn enkel. Nå skal forsker Nani Teig og kollegaer studere suksessfaktorene.
Natalia Latini ved Institutt for pedagogikk utpekes til fremragende, yngre forsker og får Kongens gullmedalje for sin forskning om leseforståelse.
Både prinsipielle diskusjoner og konkrete øvelser om demokratiet sto på programmet da tre skandinaviske skoleklasser møttes i den lille danske byen Tisvilde.
Det spør professor Marte Blikstad-Balas etter å ha ledet regjeringens ekspertgruppe for digital læringsanalyse. I dag leverte hun sluttrapporten til kunnskapsminister Tonje Brenna.
─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst?
Lærere i skolen må legge til rette for læring innenfor de tverrfaglige temaene på læreplanen. Men hvordan forstå og gjennomføre tverrfaglig undervisning? Det var tema for nytt seminar.
– Det å gjøre klasserommene våre globale handler ikke nødvendigvis om å rette søkelyset på «andre» kulturer eller land, men heller å utvikle elevenes globale kompetanse og bevissthet.
Sampraks gir nå også teologi- og spesialpedagogikkstudenter erfaring med å jobbe sammen i tverrfaglig praksis med studenter fra medisin, klinisk ernæring, odontologi, sykepleie, farmasi og psykologi.
– DIVA-prosjektet skaper sammenheng på tvers av lærerutdanningen, sier prosjektleder.
For å finne svarene, følg med NIFUs forskningsprosjekt som undersøker hvordan digital teknologi muliggjør og betinger studenters læring. Anna Mavroudi er en av forskerne i prosjektet. Anna forteller om sine erfaringer og bidrag i prosjektet og engasjerer med sin fascinasjon for teknologistøttet læring.
Skolen skal gjøre elevene til aktive medborgere. Men demokratiopplæring er langt mer enn pugging av politiske partier. Aller først må vi lære oss å være uenige.
Korleis reflekterer skuleelevane om demokrati etter tre dagar på Utøya sin demokrativerkstad? Det er eitt av spørsmåla tre masterstudentar i pedagogikk utforska i emnet «Forskingsforum».
Professor Tobias Werler gikk til forskningen for å bidra til at alle elever skal få en skolegang der de får utviklet sitt potensial og kunne bli hørt.
Det hele startet med en e-post om en slags «Hackathon i Paris om innovasjon i høyere utdanning» som ble arrangert av CircleU universitetsalliansen.
"Det er klart at du ikke vet hva ChatGPT er, Potter. ChatGPT er en sofistikert teknologi som benytter seg av naturlig språkbehandling."
Lærere ved tre skandinaviske skoler er i gang med EU-støttet prosjekt for å ta tak i utfordringene. Med på laget har de forskere fra UiO og MF vitenskapelig høyskole. Men det er elevene som sitter i førersetet.
Professor Rolf Vegar Olsen ved CEMO skal sitte i en ekspertgruppe som skal utarbeide faglige anbefalinger for den danske Folkeskolens Nationale Færdighetstest og for en rekke andre frivillige prøver.
Større studentnettverk, økt repertoar av engelske fagbegreper og bedre forståelse for studentdrevet innovasjon. Det sitter UV-studentene igjen med etter å ha deltatt i CircleUs Hackathon 2022.
Det utdanningsvitenskapelige fakultet (UV) lyser nå ut stipender for innovasjonsprosjekter for studenter. Hvilke gode ideer har du for fremtidens utdanningssektor?
Ivar Bråten anerkjennes nå også av The Society for Text and Discourse, et sentralt, internasjonalt forskningsmiljø for tekstanalyse og -forståelse.
Programvare med kunstig intelligens er på vei inn i skolen. Hvilke muligheter gir dette for lærerens undervisning og for elevenes læring? Og hvilke utfordringer står vi overfor?