Hvordan tematiserer norske lærere livsmestring, utforsking og digital kompetanse i fagene i grunnskolen og videregående? På veldig ulikt vis og stadig utprøvende, ifølge en ny rapport som ser behovet for tydeliggjøring.
Aktuelle saker - Side 5
Rekrutteringen av realfagslærere og andre realister nærmer seg et kritisk nivå. – Gi norske elever mer naturfagsundervisning, slik de gjør det i nabolandene, foreslår forskere.
Call for participants
15-18 April 2023
Department of Special Needs Education, University of Oslo, Blindern Campus
Vi søker deltakere til forskningsprosjektet vårt!
Folk flest har verken konsentrasjon eller lyst til å lese lange tekstar lenger. – Det er muleg vi ser starten på slutten av langlesing slik vi kjenner ho, seier Ivar Bråten.
Dette sier professor Pia Sundqvist om det digitale kurset hun og professor Greta Björk Gudmundsdottir arrangerte for lærere med ukrainske elever i klasserommet.
I høstens siste praksisseminar fikk masterstudentene ved Kunnskapsutvikling og læring i arbeidslivet (KULA) høre tidligere studenters erfaringer fra overgangen til jobb.
Unge voksne med lett utviklingshemming forteller selv hva som gjør at de har lyktes med å få en jobb: å kunne få velge selv, å kunne fungere godt sammen med andre, og samtidig ha støttespillere tilgjengelig både på arbeidsplassen og i miljøet rundt.
Klimaomstilling vil kreve et åpent sinn av oss alle, mener gjestene i denne episoden av Universitetsplassen. De vil «spille» ungdom til gode klimarådgivere.
– Det er på tide å se på hva som har effekt, sier Sandsør.
Oslo SPeLL studentklinikk tar imot søknader for våren 2023 innenfor spesifikke lærevansker og logopedi.
Arrangementet er høgaktuelt for deg som er student ved UV-fakultetet og som fullfører Lektorprogrammet eller Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) våren 2023.
Vinnerne av årets undervisningspris og formidlingspris ved UV-fakultetet er brennende opptatt av dialog og samskaping i møtet med studenter og verden utenfor akademia.
Ved hjelp av et par briller kan elevene reise tilbake i tid eller til andre sida av jorda. De kan bytte kjønn eller etnisitet. Lærere og forskere er nysgjerrige på om slike uvirkelige erfaringer kan gjøre det lettere å mestre det virkelige livet.
Norskelever diskuterer en novelle som handler om å slå opp med kjæresten. Samfunnsfagselever lærer om Ukraina-krigens historiske bakteppe. Matematikkelever lærer om personlig økonomi. Kan slike samtaler i klasserommet automatisk sjekkes av som livsmestring?
Positive lærere, variert og dagsaktuell undervisning og økt læringsutbytte, men liten grad av koordinering og fragmentert forskning. Slik står det til med digitaliseringen i norsk skole.
Slik kan lærarar få eit undervisningsopplegg om privat og nasjonal økonomi til å gi meir enn kvart enkelt skulefag kan aleine.
Et internasjonalt forskningsprosjekt om hvordan erfarne spesialpedagoger tilrettelegger for det spesialpedagogiske arbeidet i klasserommet, pågår nå. Bli med du også!
Fem studenter på det internasjonale masterprogrammet i høyere utdanning savnet en podcast som diskuterte høyere utdanning bredt og på tvers av land. Løsningen? De lagde den selv.
Anja Ramfjord Isaksen og Ingrid Evertsen skriver begge doktorgrad om livsmestring, men fra hvert sitt ståsted. ─ Vår forskning kan ha betydning for inkludering av livsmestring som tematikk i fremtidens klasserom, sier forskerne.
The Department of Special Needs Education is searching for new Learning Assistants to contribute to teaching and seminars in 2023.
Ida Martinez Lunde dro til Irland for å skrive masteroppgave om læreplaner. Det sådde kimen til en doktorgrad om økt digitalisering og bruk av data i skolen.
Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Det nye læreplanverket, LK20, er nå innført, og denne gangen har skolene fått stor frihet til å tolke det selv. Så hvem er det egentlig som styrer skolene for tida? Hvor får de selvtilliten fra?
Kva betyr det å skulle undervise i livsmeistring på tvers av fag i skulen? Å ta ansvar for dei unges psykiske helse? Eller å ta endå meir ansvar for skulen sitt danningsoppdrag og elevanes identitetsutvikling? Forskar Ole Andreas Kvamme reflekterer rundt temaet.