Nylig samlet Erasmus + prosjektet GatherED rundt trettifem lærerutdannere og lærere fra ulike land til en workshop om flerspråklighet og mangfold.
Aktuelle saker - Side 6
Skole i verden-prosjektet skal legge til rette for at bærekraftundervisning skal ha mer betydning, både i og utenfor skolen.
Eksterne kompetansemiljøer fungerer som en «trygghetsgaranti» for realiseringen av LK20. – Skoleeiere må være oppmerksomme på at aktørene de inviterer inn har kjennskap til skolenes historie og kontekst og inngår i likeverdige partnerskap med dem, sier forsker.
To forskere og undervisere ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) tar med seg lærdommer fra pandemien videre når de utvikler et nytt hybridstudium. – Helt avgjørende for oss å ha innovasjonsekspertisen i IDEA med på laget.
Studenter som starter opp på Praktisk-pedagogisk utdanning (PPU) deltid våren 2023, vil nå enklere kunne kombinere utdanningen med jobb og familie.
Det er konklusjonen i ny evaluering av lektorutdanningene i Norge.
I 2018 kom Nordahl-rapporten som vurderte tilbudet til barn og unge med behov for særskilt tilrettelegging i barnehage, grunnskole og videregående opplæring. En rekke forslag ble lansert i rapporten, men hva har egentlig skjedd i ettertid? Har forslagene blitt fulgt opp, og i så fall hvordan?
UVs aller første fremragende forskningssenter søker å redusere ulikhet i utdanning. Med på det prestisjefylte laget er seniorforsker ved Institutt for læreutdanning og skoleforskning, Trude Nilsen.
Masterstudentane i pedagogisk-psykologisk rådgiving får i løpet av studiet fleire spanande møte med folk som jobbar i feltet. For kort tid sidan fekk dei besøk av to psykologspesialistar på campus.
Uken gir deg nyttige verktøy og grunnleggende kunnskap i kjerneområder som datahåndtering, digitale verktøy, formidling, prosjektledelse og mye mer. Meld deg på kurs i dag!
Hvordan reduserer vi ulikheter i utdanningen? Det skal UVs aller første fremragende forskningssenter CREATE prøve å finne ut av de neste ti årene.
Selv lærere må lære. Men når og hvordan gjør de det? Og hvordan i all verden manøvrer de i overfloden av informasjon og læringsressurser som finnes der ute?
Join UV’s "Research Skills Development Week" in mid-October, a week packed full of useful tools, techniques and resources that will make you a better researcher.
Vi søker deltagere til en studie som undersøker foresattes oppfatning av hvordan deres spedbarn produserer lyder, prater og oppfatter kommunikasjon.
NY ÆRESDOKTOR: Anne Wallach heitte ho, kvinna som endra livet til professor Pamela Grossman. – Ho forstod på eit djupt plan korleis det var å vere ungdom, ho såg oss, seier forskaren, som har som mål at alle barn skal få erfare slike kloke og myndige lærarar.
Monica Melby-Lervåg er prosjektleder på det nye forskningsprosjektet «GenEd» som nylig fikk tilslag på 12 millioner i konkurransen om midler hos Forskningsrådet.
While Nordic teachers are good at creating a supportive classroom climate, they struggle with providing instructional strategies that support students’ independent skills and learning.
Henri Pesonen forsker på hva som kreves av støtteapparatet for at barn med sammensatte behov, hvor flere hjelpeinstanser er involvert, skal få best mulig hjelp.
JONASPRISEN 2022: Etter skytingen ved London Pub i Oslo i sommer, lagde NRK Super en TikTok-video for å forklare barn og unge hva som hadde skjedd. Av 3500 meldinger som raskt tikket inn, måtte redaksjonen fjerne 1700. På grunn av hatefullt innhold.
Mandag denne uken tok vi imot ca. 600 nye studenter til grunnutdanningene på UV. Solen skinte, og plassen utenfor Helga Engs hus var full av glade og smånervøse ansikter – klare for studiestart og livet som student på UiO!
"I find it fascinating to see the differences between languages and what you can do in one language that you can’t do in another", said professor Debra Myhill in a conversation with professors Lisbeth M. Brevik and Eva Thue Wold.
1 av 10 barn mellom 0-17 år vokser opp i lavinntektsfamilier i Norge. I regjeringens ekspertgruppe som skal gi nye råd om tiltak, sitter professor Henrik Zachrisson som forsker på hvordan fattigdom påvirker skoleprestasjoner.
Snart er det semesterstart, og for mange studenter blir mandag 15. august det første møtet med Universitetet i Oslo. Kl. 09.30 samles forventningsfulle bachelorstudenter utenfor Helga Engs hus til en felles velkomstseremoni for programmene ved Det utdanningsvitenskapelige fakultet.
Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) er i gang med å ansette stipendiater og postdoker ved alle institusjonene. Først ut er Anne Mari Høgetveit. Hun er ansatt i Agder og skal jobbe i et stort prosjekt ledet fra Oslo. — Denne ansettelsen gjenspeiler det nasjonale samarbeidet i senteret, sier professor Øistein Anmarkrud, nestleder i SpedAims.