Debatten har gått høyt om digital undervisning og digitale eksamener har vært et gode eller en ulempe for medisinstudentene. Snart kommer en ny studie som koronaen har skapt.
Aktuelle saker - Side 7
Den nye digitale tilstanden er i ferd med å endre skolene, pedagogikken og læringen til elevene våre. – På tide å få begge hendene på rattet, mener professor Ola Erstad og forfatter Lena Lindgren.
Professor Inga Bostad ved Institutt for pedagogikk er utnevnt til medlem av UiOs pedagogiske akademi. Der skal hun hjelpe universitetet med å løfte undervisningen ytterligere.
Mange elever synes skolen er utfordrende. Hvordan møter skolen disse elevene? Og hvilke muligheter har skolen for å hjelpe elevene?
Førsteamanuensis Kristine Stadskleiv mener det er viktig å innføre systematisk testing av hjernens funksjoner, som en del av oppfølgingen til barn med motoriske vansker. – Kognitive funksjoner, som intelligens, hukommelse, arbeidstempo og oppmerksomhet må testes, slik at disse barna får en best mulig tilrettelegging og oppfølging i skole og arbeidsliv.
Professor Kirsti Klette og professor Marte Blikstad-Balas er nominert til hedersprisen «Årets tidsskriftartikkel 2021» for deres artikkel i Norsk pedagogisk tidsskrift «Hvilke læremidler bruker lærerne på 8. trinn? En systematisk kartlegging av norskfagets analoge og digitale tekster».
– Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen.
- Jeg er veldig glad for å bli valgt inn i Det Norske Vitenskaps-Akademi. Det er en anerkjennelse, sier professor Vibeke Grøver ved Institutt for pedagogikk.
Professor Peter Maassen ved Institutt for pedagogikk er en av ekspertene som skal vurdere hvilke krav som bør gjelde for å bli universitet. Et sentralt spørsmål er også hvor politisk styrt nyetableringer bør være.
I forbindelse med gjennomføringen av et forskningsprosjekt søker Institutt for spesialpedagogikk, UiO, en forskningsassistent til høsten 2022.
Vi trenger flere deltakere til vårt forskningsprosjekt med mål om bedre oppfølging av voksne med nedsatt hørsel. Er du over 18 år, har normal hørsel (så vidt du vet), og cirka 30 minutter å sette av i en travel hverdag, ønsker vi deg velkommen til oss.
Et globalt utdanningsnettverk har tildelt årets doktorgradspris til postdoktor Chanwoong Baek ved Institutt for pedagogikk.
Nå vil flere arbeide med logopedi og psykososiale vansker, viser årets søkertall til UV. – Dette er ferdigheter som er etterspurt hos framtidas arbeidsgivere, sier professor Gunnar Bjørnebekk.
Søkningen til Lektorutdanningen ved UV-fakultetet øker i 2022. – En bekreftelse på at studentene setter pris på den høye faglige kvaliteten i studiene våre, sier dekan Rita Hvistendahl.
Mange elever i ungdomsskolen og på videregående er skeptiske til å delta i diskusjoner på sosiale medier. De frykter ubehaget ved å diskutere på nett. – Slik kan vi dessverre gå glipp av viktige, unge stemmer, sier forsker Nora Elise Hesby Mathé.
Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen?
Professor og nestleder ved CEMO, Rolf Vegar Olsen, er i Statsråd oppnevnt til å sitte i et nytt offentlig utvalg som skal foreslå endringer i prøver og undersøkelser i skolen.
Ungdomsskoleelever og deres lærere får nå gratis tilgang til nye undervisningsfilmer i fagene naturfag, matematikk, og programmering. −Vi håper at filmene kan bidra til at elever med dysleksi, eller generelle lærevansker får større muligheter å lykkes på skolen, sier prosjektleder, og PhD-kandidat Ellen Flø.
Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående.
─ Alle skal bli hørt, sier Eivind Larsen. Han har skrevet doktorgrad om hvordan skoleledere og lærere jobber med å fremme demokrati i skolen.
Nå vil ekspertutvalget som utreder digital læringsanalyse i skolen og høyere utdanning ha innspill fra publikum.
Forskning viser at norske lærebøker er konservative. De endrer seg i liten grad, selv når det kommer nye læreplaner. Har den norske læreboka utspilt sin rolle?
– Det er veldig hyggelig med en slik anerkjennelse. Min forskning har imidlertid ikke vært noe enmannsforetak, forteller Ivar Bråten, som er første nordiske utdanningsforsker i AERAs Fellows-familie.
En iPad til hver elev skaper skrekk og uro blant noen, nysgjerrighet og kreativitet blant andre. Hvilke nye muligheter får læreren, og hva blir borte på veien?
Mandag 14. februar snakket Monica Melby-Lervåg, professor ved Institutt for spesialpedagogikk (ISP) og direktør for Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims), om leseforståelse hos minoritetsspråklige barn. Blant annet forklarte hun hvordan ordforråd spiller en rolle for å utvikle en god leseforståelse.