Professor og senterleiar ved CEMO Sigrid Blömeke er vald inn i det internasjonale vitskapsakademiet i utdanningsvitskap, International Academy of Education (IAE).
Aktuelle saker - Side 8
Mange lærere, skoleledere og lærerutdannere har etterlyst endringer av eksamensformene. Ellers er det ikke mulig å gjennomføre fagfornyelsen, mener de. Vil våren 2022 gi skolene en gylden mulighet til å teste ut nye vurderingsformer?
─ Fatima Reda frå Mi Lenga-programmet har allereie gitt eit viktig bidrag til andrespråksfeltet, seier tidlegare rettleiar.
– De familiene som følges opp av etablerte fagmiljøer eller maser mye, får bedre hjelp enn de andre. Slik skal det ikke være, sier professor Stein Erik Ulvund.
I TALIS-undersøkelsen skal ansatte i skolen og barnehage gis en stemme i spørsmål som angår deres profesjonelle utvikling.
– Behovet for realfagskompetanse i samfunnet vårt har aldri vært større, sier professor Doris Jorde som blir nestleder for Agders og landets nye forskerskole i matematikk- og naturfagdidaktikk.
Dei siste åra har erfaringsforteljingane om rasisme eksplodert i offentlegheita, men mange lærarar er usikre på korleis dei skal snakke med elevane om temaet. Somme har fått nok av det såkalla krenkingshysteriet, andre er opptatt av å ikkje trø feil.
Vil du bidra til et godt faglig læringsmiljø?
Institutt for spesialpedagogikk søker læringsassistenter som skal hjelpe til med undervisningen våren og høsten 2022.
Det IPED baserte nettstedet EduFutures kikker dypt inn i pedagogikkens krystallkule. Konsekvensene av Covid 19 på de unges utdanning har aktualisert behovet for gode fremtidsrefleksjoner ytterligere. Det har også UNESCO merket seg.
Professor Ronny Scherer og senterleder Sigrid Blömeke ved CEMO er på listen over de 500 forskerne som har publisert mest i perioden 2017-2020.
Ressurssenteret IDEA tilbyr kurs og arrangementer for UVs studenter og ansatte fra midten av januar og utover hele vårsemesteret. Aktivitetskalenderen oppdateres kontinuerlig, så følg med og engasjer deg!
Med kameraer i klasserommet får forskerne med seg mye mer av det som skjer.
Norske og nordiske lærere er gode på relasjoner og klasseromsledelse, skal vi tro klasseromsforskningens førstedame, Kirsti Klette. – Men de kan bli flinkere til å jobbe målrettet med enkeltelementer som bruk av tilbakemeldinger og strategiundervisning.
Professor og faglig studieleder ved Institutt for pedagogikk, Line Wittek har blitt utnevnt som medlem i Den nasjonale forskningsetiske komité for samfunnsfag og humaniora (NESH) 2022 – 2025.
Redaktørene av et nytt temanummer vil rette søkelyset mot lærerutdanningens innhold og undervisningsmetoder.
Professor Øystein Gilje ved FIKS, Senter for forsking, innovasjon og kompetanseutvikling i skulen, er vinnar av Formidlingsprisen 2021, medan stipendiat Terje Ulv Throndsen ved Institutt for spesialpedagogikk fekk Undervisingsprisen 2021. Dekan Rita Hvistendahl var full av lovord.
Nye utdanningsløp og alternative karriereveier i skolen er i ferd med å endre lærerrollen. – I min forskning fant jeg at lærerspesialistene slet med å finne sin rolle i kollegiet, sier forsker Marte Lorentzen.
Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter.
─ Jeg er selv et levende symbol på flerspråklighet i jobbhverdagen, fortalte en av deltagerne på seminar om temaet.
Gjennom undervisning ble Maren Omland interessert i samtalene mellom elever og hvordan læreren kan legge til rette for at disse samtalene blir lærerike. Det ble det doktorgradsavhandling av.
Demokratiet er uperfekt og må difor stadig kritiserast og reforhandlast, meiner filosofane Inga Bostad og Arne Johan Vetlesen.
En av fem nordmenn lytter daglig til podkast, både de som underholder og de som gir innsikt. Hvordan kan mediet brukes i undervisning?
I en ny bok drøfter forskere hva som er god naturfagundervisning i dag. ─ Naturfag er et sentralt fag og egnet for å utdanne selvstendige, kreative, kritisk tenkende og framtidsrettede elever, sier redaktørene.
Professor fra Institutt for spesialpedagogikk skal bidra med sin kompetanse på barns språkutvikling og læring. Sammen med forskere fra farmasi, psykologi, genetikk og informatikk skal hun forske på konsekvenser for barnet når mor bruker medisiner i svangerskapet.