Det er studentene selv som nominerer til undervisningsprisen.
– Jeg er privilegert som får holde på med lærerutdanning, sa Gøril Brataas i sin takketale, og understreket hvor mye hun lærer av såvel studentene selv, som kolleger ved instituttet:
– Vi snakker om undervisning hele tiden, også ved kaffimaskinen!
Årets formidlingspris ble tildelt Lisbeth M. Brevik. Hun er en aktiv forskningsmidler, både når det gjelder tematisk bredde og bruk av ulike kanaler.
– Dette betyr mye! Det er viktig med forskningsformidling, men det er også krevende, og jeg er derfor takknemlig for at UV prioriterer og verdsetter det.
Begrunnelse for årets undervisningspris
![Prisvinner Lisbeth Brevik foran juletre. Foto](/om/aktuelt/aktuelle-saker/fakultet/2019/bilder/gorilbrataas-300.jpg)
Studentene fremhever prisvinnerens oversikt over fagfeltet og hennes evne til å formidle norsk fagdidaktikk på en måte som engasjerer og inspirerer til refleksjon. De fremhever også hennes svært gode tilbakemeldinger på skriftlige og muntlige arbeider.
Videre peker studentene på hvordan prisvinneren baserer undervisningen på klasseromsempiri og aktivt stimulerer studentene til å prøve ut undervisningsopplegg i egen praksis.
Studentene peker på at prisvinneren gjennom variert metodebruk skaper en differensiert undervisning og at hun gjennom egen rolleutøvelse og metodebruk aktivt bidrar til sosial integrasjon og forbedret sosialt miljø for studentene på studiet
Gøril Brataas er stipendiat ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
Begrunnelse for årets formidlingspris
![Prisvinner Jan Grue foran juletre. Foto](/om/aktuelt/aktuelle-saker/fakultet/2019/bilder/lisbethmbrevik-300.jpg)
Lisbeth M. Brevik har gjennom de fem siste årene vært en aktiv forskningsmidler, både når det gjelder tematisk bredde og bruk av ulike kanaler.
Hun tar opp temaer som er gjenkjennelige for folk flest og angår mange, og hun formidler sitt budskap på en engasjerende måte både til allmennheten generelt og til utdanningssektoren spesielt.
Lisbeth M. Brevik er førsteamanuensis ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning.
![endif]-->