Vår tids helt spesielle norskdidaktiker

Som foreleser, kunnskapsformidler og veileder sto Frøydis Hertzberg i en særklasse.

Skrevet av Rita Hvistendahl, Kirsti Klette og Astrid Roe.

Vår «alle tiders norskdidaktiker», professor emeritus Frøydis Hertzberg, gikk bort sent lørdag kveld 9. januar etter noe tids sykdom. Hun ble 76 år gammel.

Bildet kan inneholde: person, leppe, munn, frisyre, hake.
Frøydis Hertzberg. Foto: Shane Colvin/UiO.

Frøydis vokste opp i en søskenflokk på seks, en flokk hun var sterkt knyttet til. Etter Eidsvoll landsgymnas og reiser i Nord-Afrika utdannet hun seg til allmennlærer ved Sagene lærerskole i 1971. Hun tok hovedfag i nordisk språk og litteratur ved Universitetet i Oslo (UiO) i 1976, etterfulgt av doktorgrad om skolegrammatikkens historie i 1990.

Frøydis kom til Institutt for lærerutdanning og skoleforskning (ILS) i 1987. Her bygde hun opp et masterstudium i norskdidaktikk. Som foreleser, kunnskapsformidler og veileder sto hun i en særklasse, og hun elsket arbeidet sitt. For norskfaget var hun primus motor i utviklingen av områder som skrivepedagogikk og muntlige ferdigheter. Hennes musiske bidrag og treffende stev beriket ofte vår forskningshorisont.

Frøydis var en verdsatt bidragsyter i nasjonale og internasjonale forskningsprosjekter. I 2004 ble hun æresdoktor ved Uppsala universitet. Som leder av satsingen «Kunnskap i Skolen (Kis)» bygde hun bro mellom ulike fagmiljøer og skolen. For sitt arbeid fikk hun Formidlingsprisen ved det utdanningsvitenskapelige fakultet i 2011. Frøydis nøt stor respekt og tillit blant kolleger, og som prodekan ved fakultetet 1999-2004 var hun sterkt involvert i å reformere utdanningene ved UiO.

I sentrum for Frøydis’ liv sto datteren Kari og hennes tre herlige døtre. Sammen med sin kjære Trond Eiliv var hjemmet på Kjelsås og hytta i Valdres kjærkomne plasser for å samle familie og venner. Vi er mange som vil savne vår tids helt spesielle norskdidaktiker.

Denne nekrologen stod på trykk i Aftenposten 20.01.2021

Publisert 20. jan. 2021 15:17 - Sist endra 21. jan. 2021 12:43