English version of this page

Fyll opp forskerverktøykassen i uke 42

Uken gir deg nyttige verktøy og grunnleggende kunnskap i  kjerneområder som datahåndtering, digitale verktøy, formidling, prosjektledelse og mye mer. Meld deg på kurs i dag!

Bildet kan inneholde: produkt, oransje, linje, font, elektrisk blå.

Husker dere «Haikerens guide til galaksen» hvor svaret på livet, universet og alt er 42? Uke 42 på UV (Research skills development week) gir deg kanskje ikke svaret på alt, men mye av det du trenger for å utvikle din forskerkarriere!

Hva kan du forvente i uke 42?

Fra 17. til 21. oktober, kan forskere ved UV-fakultetet delta på en rekke kurs i datahåndtering, prosjektledelse og kommunikasjon som hjelper deg i forskerkarrieren.

"Denne uken gjenspeiler flere av UVs mål innen innenfor karriereutvikling for forskere i starten av sin karriere"

"Denne uken gjenspeiler flere av UVs mål innen karriereutvikling for forskere i starten av sin karriere, og kompetanseutvikling i nøkkelområder i forskningsprosessen. Flere av kursene er blitt etterspurt av forskere ved UV”, sier Erik Knain, fakultetets visedekan innenfor forskning.

Husk å melde deg på kurs i dag, fristen for å melde seg på er 10. oktober, men noen kurs er allerede fulle!

Forskningsformidling og kommunikasjon

Daniel S. Quintana, seniorforsker ved psykologisk institutt (UiO) og vinneren av forskerprisen for yngre forskere i 2022, gir deg noen praktiske tips om hvordan du kan dele ditt forskningsarbeid og bygge samarbeid gjennom sosiale medier med fokus på Twitter.

Du får lære mer om akademisk skriving og hvordan du kan bruke historiefortelling for å gjøre forskningen tydelig, engasjerende og lesbar.
Vår egen kommunikasjonsstab kommer også for å lære deg om presentasjonsteknikker og hvordan du som forskere fremstår - både digitalt og fysisk.

Universitetsbiblioteket kommer til UV i uke 42

Det blir kurs i litteratursøk som passer for deg som vil lære mer om hvordan du på en effektiv måte kartlegger forskningsfeltet når du skal igang med et nytt prosjekt. Bibliotekets eksperter på publisering kommer også for å gi deg en introduksjon til open access publisering, hvor du får lære om krav fra finansiører, egenarkivering, og lisenser. Du får også vite hvordan du kan publisere gjennom publiseringsavtalene ved UiO.

Meld deg på nå!

Forskningsdatahåntering og personvern

Uke 42 har en rekke kurs innen forskningsdatahåntering og personvern. I introduksjonskurset går vi gjennom det grunnleggende innen datahåndtering, slik som organisering av data, hva «FAIR» betyr, datalisenser og arkiver.Du får også mulighet til å ta med din egen datahåndteringsplan for å få praktisk hjelp til å fylle ut denne.

Lær om hvordan du lager gode samtykker, om klassifisering og oppbevaring av forskningsdata eller hvordan du bruker TSD. Disse kursene passer særlig godt til nye forskere og stipendiater eller de som skal ta i bruk nye tjenester. Kursene holdes av ansatte ved UV-lab og eksperter på forskningsdatahåntering ved UiO.

Kurs i prosjektledelse

Skal du i gang med en forskningssøknad, eller er du en av de heldige som nettopp har fått midler? Prosjektledelse i forskning skiller seg fra klassisk prosjektledelse ved at forskningsprosjekter er komplekse og har høy grad av usikkerhet. Hiwa Målen, tidligere forsker og prosjektleder i oljenæringen, nå EU rådgiver ved Universitetet i Bergen, kommer til UV for å gi oss en  gir deg en introduksjon til prosjektledelse i forskning. Dette kurset er for deg som vil lære det grunnleggende i prosjektledelse tilpasset til forskningsprosjekter.

Underholdning – dekanens prøveforelesning og adakemisk satire

Uke 42 gir deg ikke bare nyttige kurs og verktøy, vi har også lagt inn litt underholdning. Her trenger du ikke å melde deg på – ta med en kollega eller tre og møt opp!

Som en del av doktorgraden, må ph.d-kandidaten gjennom prøveforelesningen, en forelesning frittstående fra avhandlingen, hvor formidlingsevnen og breddekunnskapen settes på prøve. I uke 42 har vi snudd opp-ned på det: på onsdag skal forskningsdekanen gi en prøveforelesning i et tema som ph.d-kandidatene har valgt. Gå ikke glipp av det!

Vi avslutter uken med en forestilling om akademiske arketyper fremført av forsker og foredragsholder Mona Abdel-Fadil

Publisert 28. sep. 2022 06:38 - Sist endra 31. mars 2023 13:45