Fikk gjev kommunikasjonspris

Under Forskningskommunikasjonsdagene i november delte Forskning.no ut fire medlemspriser. Den gjeveste, Årets beste artikkel, fikk Fredrik Solli Wandem for saken «Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser». – I høyeste grad fortjent!

Bilde av Fredrik og prisen. Foto

– Jeg føler meg heldig som har så mange flinke forskere å samarbeide med, og jeg er spesielt takknemlig for at mennesker som Vetle stiller opp og deler sine historier, sier Fredrik Solli Wandem. Foto: UiO

– Det var veldig gøy å få denne prisen! Forskning.no har utrolig mange gode artikler, så at vår ble kåret til den beste er både overraskende og veldig stas, sier Solli Wandem, som er kommunikasjonsrådgiver ved SpedAims Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering ved Institutt for spesialpedagogikk.

Den nære fortellingen var avgjørende

«Årets beste artikkel» ble Vetle (17) har utviklingsmessige språkforstyrrelser: – Jeg vokste opp med en veldig redd følelse. Jeg følte at jeg ikke kunne snakke, som er en enkeltartikkel i podkastserien Det virker! og del av en større produksjon. Artikkelen handler om barn som strever med språket.

– Dette er tilstander som forskerne kan fortelle og forklare om, men forstår vi egentlig hva utviklingsmessige språkforstyrrelser er? Kanskje ikke før vi får høre stemmen til en som selv har opplevd det, sa Sigrun Dancke fra Forskning.no under utdelingen.

Vinnerartikkelen er basert på én podkastepisode, men juryen understreker at flere artikler fra samme serie ble vurdert til prisen.

«Gjennom å involvere mennesker som forskningen angår, og få vist deres erfaringer, får skribenten frem hva forskningen egentlig er der for.»

Fra juryens begrunnelse heter det at «skribentens bruk av gode eksempler og den nære fortellingen gjør at flere av artiklene i podkastserien skiller seg positivt ut. Gjennom å involvere mennesker som forskningen angår, og få vist deres erfaringer, får skribenten og podkastprogramlederen frem hva forskningen egentlig er der for: Forståelse og forbedring i menneskers liv.»

Ambisiøse planer for forskningskommunikasjon

– Prisen Fredrik har mottatt er i høyeste grad fortjent, sier Øistein Anmarkrud, visedirektør for SpedAims.

Han forteller at SpedAims-gruppen hadde ambisiøse planer for forskningskommunikasjon da de skrev sentersøknaden til Forskningsrådet, og en podkast var en del av disse planene.

– Fredrik har vært viktig i arbeidet med å gjøre ambisiøse planer om til god forskningsformidling, sier Anmarkrud og legger til:

– Uavhengig av om det er snakk om podkastepisoder eller annen forskningsformidling, så er Fredrik utrolig flink til å forklare komplisert forskning på en forståelig måte, uten at det blir banalt eller overfladisk.

– Jeg føler meg heldig som har så mange flinke forskere å samarbeide med, og jeg er spesielt takknemlig for at mennesker som Vetle stiller opp og deler sine historier, sier Solli Wandem.

Forskning.no-juryen bestod i år av redaktør Aksel Kjær Vidnes samt Alf Øksdal og Sigrun Dancke Skaare fra medlemsdesken.

Emneord: Kommunikasjon, Forskningsformidling, pris Av Monica Bjermeland
Publisert 28. nov. 2023 15:04 - Sist endra 28. nov. 2023 15:51