Norges Tøffeste-Jo skal bli lærer: – En av verdens viktigste jobber

Lektorstudent Jo Liadal er en av deltakerne i årets sesong av Norges Tøffeste på NRK. Hvorfor i all verden skrotet han statsviterplanene for å bli lærer?

Jo framfor tavle. Foto

Jo har valgt studieretningene samfunnsfag og engelsk på lektorprogrammet ved UiO. Foto: Sunniva Raknes/UiO

Reality-deltakeren flyttet fra Haugesund til Oslo høsten 2022, da han startet på et årstudium i statsvitenskap. Han fant fort ut at dette ikke var veien å gå.

– Jeg trengte å studere noe mer håndfast, sier han.

Fra statsviter til samfunnsfaglærer

Jo har alltid likt skolen, så det var ikke unaturlig å ende opp der igjen. Valget falt derfor på lektorutdanningen ved Universitetet i Oslo.

– Når jeg studerer til å bli lærer, vet jeg at det er lærer jeg skal bli. Det er veldig konkret, sier han.

Samtidig er ikke interessen for samfunnsfag blitt mindre, derfor er det ett av fagene han vil undervise i.

Jo har vært heldig og alltid hatt gode lærere som rollemodeller og inspirasjon, noe han trekker frem som en viktig del av yrket:

Det er noe veldig fint med det å kunne utdanne seg til å bli noe som har en så viktig rolle for noen andre, og en så viktig rolle i samfunnet.

Oslo gir rom for å være seg selv

Men hvorfor Universitetet i Oslo? Å bo i Oslo har alltid har vært en drøm for Haugesunderen, som synes hjembyen er litt for liten og byr på få aktiviteter.

– Jeg er veldig opptatt av kultur, og her i Oslo er det alltid noe som skjer. Det prøver jeg å utnytte til det ytterste. Jeg elsker å dra på konserter, men også teater, forklarer han entusiastisk.

Jo liker å være aktiv og finner på mye sosialt ved siden av studiene.
Foto: privat

Et annet aspekt ved storbyen er muligheten til å være seg selv. Jo er selv åpen om å være homofil og har et ønske om å uttrykke seg selv.

– Haugesund er en veldig liten by hvor rykter fort sprer seg. Så det er ikke like store muligheter for å være «out there» som i Oslo. Her bor det veldig mange mennesker og jeg kan virkelig være meg selv uten å føle at jeg blir dømt eller sett ned på, sier han.

Jo er også aktiv på lesesalen og jobber ofte sammen med sine gode venner på studiet.
Foto: privat

– Jeg har også vært kjempeheldig med studiemiljøet på lektorprogrammet og fått mange gode venner.

Håper å bli en omsorgsfull lærer

På skjermen har Jo vært en favorittdeltager for mange, og ikke bare på grunn av prestasjonene i konkurransene. Hans naturlige omsorgsfulle vesen skinner også gjennom. Publikum legger merke til hvordan han tar vare på de andre deltagerne når de ikke er på sitt tøffeste.

– Jeg tror personligheten min passer veldig godt i lærerjobben, sier han.

Å være blant elever er noe av det han ser mest frem til med jobben. Jo elsker nemlig å være sosial og ser frem til å være en god støttespiller for ungdom, en de kan snakke med og som kan hjelpe dem gjennom vanskelige tider.

Videregående skole er drømmen, en periode i livet han vet er tøff for ungdom, spesielt i dag med alt press rundt russetid, vennskap og seksualitet.

– Jeg har lyst å være en person elevene kan føle en form for trygghet med, sier han.

Mestringsfølelse på vegne av andre

Jo er overrasket over hvor mye han har kunnet ta med seg videre i livet etter Norges Tøffeste, noe han ikke tenkte så mye over under innspilling.

Jo har vist gjennom Norges Tøffeste at han har mye omsorg for andre.
Foto: Erlend Lånke Solbu/NRK

– Der inne fikk jeg kjenne på en skikkelig mestringsfølelse også overfor andre, forklarer han og utdyper:

– Å se at andre pusher seg selv til å virkelig nå sine yttergrenser, ga meg en stor glede.

Jeg blir virkelig glad når andre får til ting. Etter Norges Tøffeste har jeg kjent på en ekstrem mestringsfølelse på vegne av andre.

Dette er egenskaper han tror vil komme godt med i jobben som lærer.

Har du litt lyst, så kjør på!

Jo ser på læreryrket som et av Norges viktigste, men også tøffeste.

– Lærerne står overfor så mange ulike utfordringer! sier han.

– Alt fra å skape et bra samvær i klasserommet, et godt læringsmiljø, men også det å danne relasjoner, pedagogikken, lære faglig stoff videre. Elevene våre skal bli fremtidens leger og forskere. Det er absolutt en av verdens viktigste jobber å være lærer, sier han.

Men Jo er ikke redd for utfordringen. Til de som vurderer å bli lærere, har han en klar beskjed:

Kjør på! Du vil ikke angre. Lærerutdanningen gir deg så mye mer enn bare faglig kunnskap.

– I tillegg til fagkunnskap fra noen av landets beste, får du ledertrening. Utdanningen er ikke bortkastet om du skulle ville gjøre noe annet senere. Om du har litt lyst til å bli lærer, så tenker jeg kjør på!

Vurderer du å bli lærer? Les meg om lektorprogrammet ved UiO.

Emneord: student, Lektorprogrammet Av Marte Nesfossen, lektorstudent ved UiO
Publisert 9. apr. 2024 12:23 - Sist endra 12. apr. 2024 12:45