Samordna opptak 2024: Jubler for flere søkere til UV

Flere vil studere ved UV-fakultetet, og størst er økningen søkere til Lektorprogrammet. – Det er godt nytt, ikke minst for rekrutteringen av kvalifiserte lærere til skolen, sier dekan Rita Hvistendahl.

Glade UiO-studenter. Foto

– Selv om realfagskrisen i skolen langt ifra er løst, peker endelig pilene riktig vei, sier Jonas Bakken, lederen av landets største lektorutdanning; Lektorprogrammet ved Universitetet i Oslo. Foto: Shane Colvin / UiO

Totalt er det i år over 13 prosent flere som har Det utdanningsvitenskapelige fakultet som sitt førstevalg i Samordna opptak. Lektorprogrammet, landets største lektorutdanning, har 20 prosent flere førstevalgssøkere og totalt 30 prosent flere søkere enn i fjor, etter flere års nedgang.

– Endelig peker pilene riktig vei

– Det viser at vi har lyktes i å gjøre programmet godt synlig, ikke minst takket være et godt samarbeid med universitetsledelsen og de øvrige fakultetene i programmet, sier Rita Hvistendahl, som selv har vært aktiv i rekrutteringsarbeidet.

– Det er godt nytt, ikke minst for rekrutteringen av kvalifiserte lærere til skolen, sier hun.

Jonas Bakken, som leder Lektorprogrammet, er minst like lettet over søkingen til grunnutdanningene.

– Skolen mangler realfagslærere, og søkning til lærerutdanninger i realfag har falt dramatisk over flere år. Universitetet i Oslo har satt denne saken på den nasjonale agendaen, og vi har jobbet strategisk med å styrke rekrutteringen til lektorprogrammet i realfag. Det er derfor gledelig å se at vi for første gang på mange år har en økning i antall søkere, sier Bakken.

– Selv om realfagskrisen i skolen langt ifra er løst, peker endelig pilene riktig vei, sier han.

En mer tydelig lektorutdanning

Lektorprogrammet er Universitetet i Oslos største tverrfaglige utdanning med et bredt fagtilbud. I år er programmet delt inn i flere studieretninger enn før, nå tydelig rettet mot bestemte skolefag.

– I år kan søkerne for første gang søke seg direkte til en lærerutdanning i skolefagene samfunnsfag, historie eller religion og etikk, forteller Bakken.

Resultatet er at den gamle studieretningen Kultur- og samfunnsfag har gått fra 142 førstevalgssøkere i 2023 til 218 i år: 98 har søkt seg til Historie, 99 til Samfunnsfag og 21 til Religion og etikk. Tidligere har det vært maksimalt 10 søkere til sistnevnte studieretning, ofte langt mindre.

– Vi er veldig glade for stor søkning til disse tre nye studieretningene, sier Bakken.

Stabilt og opp også for pedagogikk og spesialpedagogikk

– Det mest givende med å være student ved UV er kombinasjonen av teori og praksis. Å kunne ta det vi lærer på universitet og anvende det i praksis, er utrolig spennende. Vi får en dypere forståelse av hvordan kunnskap overføres, sier Sebastian Darian Leite Snell, leder for studentutvalget ved UV-fakultetet og lektorstudent ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning. Bildet er tatt under langpraksisen i vår.

Også nåværende UV-studenter fryder seg over at grunnutdanningene ved fakultetet har blitt mer populære, i alle fall om vi skal tro Sebastian Darian Leite Snell. Han er leder for studentutvalget ved UV (SUUV) og lektorstudent.

– Søkingen tyder på at flere ser verdien i utdanningene og hva de kan tilby. Det betyr også at fakultetet har klart å tiltrekke seg flere engasjerte og motiverte studenter. Nå har vi en spennende studiestart som venter på oss, sier han.

– Ja, nå gleder vi oss til å ta imot mange motiverte lektorstudenter og studenter i pedagogikk og spesialpedagogikk til høsten, sier dekan Rita Hvistendahl.

For også bacheloren i pedagogikk opplever stabil søkning ved UV i 2024, mens bacheloren i spesialpedagogikk har en 15 prosents økning av førstevalgssøkere i år. Ona Bø Wie, leder ved Institutt for spesialpedagogikk, jubler over søkertallene.

– Vårt mål er å sikre at alle barn og unge får muligheten til å realisere sitt fulle potensial innen læring, utvikling og deltakelse, både i arbeids- og samfunnslivet. Faglig sterke spesialpedagoger kan bidra til å skape et inkluderende samfunn som verdsetter mangfold, sier hun.

Elsker å dele kunnskap med andre

Som lektorstudent på fjerde året er Snell spesielt glad for at Lektorprogrammet gjør det så godt. Selv vil han bli lærer fordi han elsker å dele kunnskap med andre.

– Jeg synes at det er veldig givende å kunne være en del av elevenes læringsreise, sier han og forteller at det er typisk lektorstudentene ved UV å være opptatt av inkludering, tilpasset opplæring og hvordan de kan møte ulike behov i klasserommet.

– UV-studentene bryr seg om hva som virkelig fungerer i praksis, og hvordan de kan gjøre en forskjell som lærere, sier han.

Universitetet i Oslo forblir et av landets mest populære studiesteder

Emneord: samordna opptak, studenter, Lektorprogrammet, Pedagogikk, Spesialpedagogikk Av Monica Bjermeland og Randi Melheim
Publisert 26. apr. 2024 09:32 - Sist endra 26. apr. 2024 09:32