Bry deg på UV: Verdensdagen for psykisk helse 9. oktober

Verdensdagen for psykisk helse inviterer også i år til et felles krafttak mot ensomhet og utenforskap. Årets tema fokuserer på mangfold og behovet for tilhørighet. I år tjuvstarter vi dagen før med aktiviteter for både studenter og ansatte.

Bildet kan inneholde: smil, ansiktsuttrykk, lykkelig, gest, fritid.

Stressmestring med Yoga og pusteøvelser

Kvinne i yogapositur
Foto: Pixabay

Timen går gjennom enkle yoga og pusteøvelser for stressmestring. Vi har noen matter til utlån. Du kan gjerne ta med deg egen matte, men det går også fint uten.

Yogainstruktør Pernille Bødkan har hatt en hengiven yogapraksis i over 20 år. Hennes inngangsport til yogaen var dansen – noe hun har gjort helt fra hun var barn.
Hun har jobbet proffesionelt som danser, pedagog og koreograf på den internasjonale dansescenen fra hun var 20 år. Hennes møte med Yoga ble som en hjemkomst hvor brikkene falt på plass. Kontakten på et mer helhetlig plan vekket opp et nytt perspektiv og en nysgjerrighet til livet -

De siste 20 årene har Pernille primært levd av å del og formidle sin erfaringer på sin åndelige reise. I 2006 var hun med på å starte Puro Yoga sammen bl.a sin lærer Alexander Medin. Puroyoga er idag en av landets mest etablerte og anerkjente yogaskoler. I 2018 tok Pernille over som hovedlærer på Puro, da Alexander flyttet til fjells. Nå i 2023 tok hun også over hele driften. Hun er fremdeles mest å se i shalan i undervisning, hvor hun trives best.

Pernilles formidling av yoga er holistisk, autentisk og bærer preg av integrert forståelse og erfaring.

Tid og sted: Kl.10:00-11:00, Helga Engs hus - ROM 231

Lær en sang på Verdensdagen for psykisk helse!

Korsangere rundt et bord
Foto: UiO/UV

Forskning viser at å synge gir flere positive helseeffekter – lungekapasiteten økes og hormoner som reduserer stress og gir økt lykkefølelse frigjøres. Når vi synger sammen med andre, begynner hjertene våre å slå i takt. Bli med en gjeng fra UV-koret og lær en sang eller to flerstemt.

Tid og sted: Kl.11-00-12.00 Helga Engs hus - ROM 231.

Strikkehjørnet

Strikkende person
Foto: Colour box

Organisasjonen Strikk og drikk arrangerer strikketreff. Uansett om du strikker, hekler eller driver med annet håndarbeid kan du bli med på dette. Det er en fin anledning til å bli kjent med nye mennesker med felles interesse. Det blir mulighet til å få låne strikkepinner og få garn og det vil bli servert kaffe, te og noe søtt. Stikk innom når det passer!

Tid og sted:  Kl.12.00-14.00 Foajéen i Helga Engs hus

Perlehjørnet

Perler i boks
Foto: Colour box

Sett deg ned og perl med venner og kollegaer i foajéen. Utstyret ligger klart. Stikk innom når det passer!

Tid og sted: Hele dagen i foajéen i Helga Engs hus

5 grunner til å markere Verdensdagen

• At det blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte
  • Mindre tabu og skam rundt psykiske utfordringer