UV vil gjøre håp om en bedre verden til virkelighet – bli med!

LANSERING AV BÆREKRAFTSTRATEGI: Onsdag morgen den 15. februar skal vi snakke om hva som gir oss og studentene våre håp for framtida. Dag O. Hessen kommer, hva med deg?

Tekstplakat med student

Hvordan skaper vi framtidshåp, sammen? Bli med på lanseringen av UVs strategi for bærekraft! Foto: Jarli & Jordan/UiO

Rita Hvistendahl, dekan: UVs bærekraftstrategi på to minutter

Dag O. Hessen, biolog: Klima og natur – er det håp eller er løpet kjørt?

Francis Vergunst, psykolog: Young People and Climate Change: Hazard or Hope?

Tone Langvik, Håpets katedral: Å bygge håp

Jannicke Totland, lektorstudent: Du skal få en miljøaksjonist

Paneldebatt

Kommunikasjonsrådgiver Monica Bjermeland leder paneldebatten der også forskningsdekan Erik Knain deltar. Arrangementsansvarlig er Vibeke Hoffmann.

En vei som går gjennom en skog. En solstripe skinner gjennom trærne, på veien. Foto:
HÅP: UV kopler seg på samskapingen av en bærekraftig framtid. Håper vi ses! Foto: Unsplash

Hvorfor håp?

Hvorfor begynner UV bærekraftarbeidet med å snakke om håp? Fordi vi UV-ere tror på noe Francois Jacob, den franske nobelprisvinneren i medisin en gang sa:

«Det er håp som gir livet mening. Og håp er basert på muligheten for at man en dag faktisk klarer å forandre den virkelige verden til en som ser bedre ut.»

I 2020 gikk Team Hvistendahl på valg med en plattform som lovet å arbeide tungt med bærekraft. To år senere, i desember 2022, vedtok styret bærekraftstrategien dekanatet la fram. Da hadde UV-ansatte arbeidet med den i litt over ett år.

Nå begynner det virkelige arbeidet.

Onsdag 15. februar kl. 09.00 til 10.30 inviteres ansatte og studenter ved UV og UiO til en samtale om håp. Hva gir oss framtidshåp, her og nå?

Visjon og engstelse

Endring hviler på en visjon om forbedring. Dette er driveren for utdanningsvitenskap. Bærekraftutfordringene forstyrrer denne visjonen og skaper engstelse. Hva skjer dersom ikke vi klarer å omstille samfunnet kraftig eller raskt nok?

Unge oppgir i undersøkelser en betydelig grad av uro. Kun ett av fire barn og unge tror verden klarer å løse klima- og miljøproblemene. Få synes politikerne gjør nok for å løse disse problemene. 45 prosent orker ikke å lese triste nyheter om klima og miljø.

Hvordan turnerer vi sprikende følelser som frykt, håp, motivasjon og handling? Det finnes ingen enkle svar, derfor må vi snakke om det.

Hvilken betydning har følelsen av håp for å skape motstandskraft og handlekraft? Hvordan kan utdanningene våre bidra til å styrke framtidstroen?

Vi serverer frukt og kaffe, men ta gjerne med din egen kopp. Velkommen!

Emneord: Bærekraft, Strategi, håp, lansering
Publisert 11. jan. 2023 14:52 - Sist endret 14. feb. 2023 11:38