Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere?

Tre tverrfaglige tema i skolens læreplaner – hvor gode verktøy er de for utdanning for bærekraftig utvikling?

Jente på huske. Foto

I dette seminaret reflekterer noen av landets fremste eksperter på bærekraft i utdanning om læreplanens tre tverrfaglige tema. Hvordan kan temaene bidra til et godt liv og en robust klode for våre unge, lovende? Illustrasjonsfoto: Andrey K / Unsplash

Vi inviterer lærere, lærerstudenter, lærerutdannere, utdanningspolitikere, forskere og andre interesserte til et åpent seminar om de tverrfaglige læreplantemaenes bidrag til bærekraftig utvikling.

Hva er skolens bærekraftrolle?

Et viktig mandat for skolen er å forberede elevene på en verden som snart er vesentlig annerledes enn i dag – på grunn av klima- og naturkrisene og deres inngripen i den enkeltes liv og samfunn, og anstrengelser for å skape bærekraftige samfunn.

I det nye læreplanverket er dette mandatet uttrykt i de tre tverrfaglige temaene folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap, samt bærekraftig utvikling.

Temaene er forankret i de store samfunnsutfordringene i vår tid og skal ifølge læreplanen legge til rette for å forstå komplekse sammenhenger og gi et grunnlag for etisk og politisk handling.

Tverrfaglige tema – muligheter og fallgruver

Seminaret vil kritisk belyse de tverrfaglige temaene og peke på mulighetene som ligger i dem så vel som fallgruver og utfordringer.

Klarer skolen å fostre elevene til bevisste og handlende medborgere? Hvor langt strekker skolens ansvar seg?

Seminaret vil også strømmes nederst på denne nettsiden.

Program (11.00-12.30)

• De tverrfaglige temaene i et danningsperspektiv (professor Inga Bostad
  • Hva skjer i skolen – Funn fra EVA2020-evalueringen (professor Anniken Furberg
  • Mental health and coping in the climate change era (førsteamanuensis Francis Vergunst
  • Den normative dimensjonen i bærekraftig utvikling – hva betyr den for demokrati og medborgerskap? (førsteamanuensis Ole Andreas Kvamme
  • Panelsamtale

Møteleder er professor Berit Karseth ved Institutt for pedagogikk.

Dette seminaret arrangeres i forbindelse med bærekraftskonferansen SDG-konferansen i Bergen, der professor Erik Knain ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning leder årets progamkomite.

Emneord: Bærekraft, utdanning, Danning
Publisert 27. nov. 2023 10:20 - Sist endret 15. des. 2023 16:01