Nasjonal konferanse om inkluderende læringsmiljø 2024

Direktoratet for høyere utdanning og kompetanse ved avdeling for universell utforming og læringsmiljø inviterer til faglig påfyll og erfaringsutveksling innen fagområdene universell utforming og tilrettelegging ved universiteter, høyskoler og fagskoler.

Bildet viser en innendørs setting, muligens et moderne kontor eller et samarbeidsrom. Folk jobber ved et langt bord, opplyst av taklamper. I forgrunnen er det en lys gul plakat på et staffeli med tekst og grafikk.

Om konferansen

På årets konferanse får vi blant annet:

• Forventninger til arbeidet fra Kunnskapsdepartementet og direktoratet
  • Siste nytt innen forskning og trender
  • Presentasjoner om kunstig intelligens og hvilke muligheter og utfordringer dette gir i arbeidet med universell utforming og tilrettelegging
  • Innblikk i erfaringer i arbeidet med studenter som har psykiske vansker og hvilke grep som kan imøtekomme utfordringene

Jan Grue kommer for å utforske forestillingen om «normalitet» og samfunnets forventninger om usynlig arbeid. Og Linda Eide gransker det akademiske språket og spør – har vi et tilgjengelig språk i høyere utdanning?

Det blir parallelle sesjoner begge dager innen temaene universell utforming av IKT, erfaringer med tilretteleggingsarbeid, mangfold og læringsmiljø og inkluderende undervisning.

Målgruppe

Målgruppen for konferansen er ansatte som arbeider med eller interesserer seg for individuell tilrettelegging, læringsmiljø og universell utforming på alle universiteter, høyskoler og fagskoler i Norge.

Du kan få tilgang til Direktoratet for høyere utdanning og kompetense sin programinformasjon og agenda her.

Publisert 20. mars 2024 10:49 - Sist endret 20. mars 2024 13:18