Hvordan (og hvorfor) involvere studenter i felles utvikling av undervisningsdesign

IDEA LØNSJ: Lunsjsamtaler med undervisere og studieadministrasjon om nye undervisningsformer og forskningsbasert innovasjon i undervisningen

Portrettbilde av Vasbø. Foto

I universitets- og høyskolesektoren er vi opptatt av hvordan skape engasjement og aktivitet i undervisningen, men vi snakker langt mindre om hvordan studenter skal få påvirke undervisningen. Hvordan skal vi bygger bro mellom intensjonene vi har og det vi ender opp med å gjøre i klasserommet?

I IDEAs tredje LØNSJmøte diskuterer Kristin Vasbø, en av de fire meritterte underviserne ved UV, hvordan undervisere kan involvere studenter i en forskende tilnærming til undervisningsplanlegging.

Ved PPU deltid har et team av pedagoger utviklet et system for innhenting av konkrete tilbakemeldinger både fra undervisere og studenter for hver enkelt seminarundervisning. Underviserne leverer detaljerte evalueringer på oppgavenivå, mens studenter gir ulike former for digitale studentresponser underveis både på konkret oppgavenivå og på metanivå. I teamets re-design av undervisningen settes studentenes og undervisernes tilbakemeldinger i dialog med hverandre.

På grunn av romkapasitet kreves påmelding til lunsjmøtet.

Med deg på: https://nettskjema.no/a/220914

Kan ikke være tilstede?

Følg IDEA Lønsj på Zoom

Om IDEA og IDEA LØNSJ-serien

IDEA (Innovation and Digitalization in Educational Arenas) er et ressurssenter som etableres i løpet av høsten 2021 ved UV. IDEA lanseres formelt under UVs 25-årsjubileum i november.

I høstsemesteret organiserer vi IDEA LØNSJ, en rekke lunsjsamtaler. Disse lunsjsamtaler skal skape mulighet til å presentere og diskutere ulike prosjekter, innovasjoner og erfaringer som har potensial til å fornye undervisningspraksisen vår.

Individuelle undervisere og prosjekteiere inviteres til å presentere opplegg for og refleksjon om undervisningsformer med økt digitale komponenter og forskningsbasert innovasjon i undervisningen.

Både UVs undervisere og studieadministrasjon samt andre som bidrar til undervisningsprosesser inviteres til å delta i diskusjoner.

Ta kontakt med IDEA koordinator Emily Oswald dersom du har spørsmål om arrangementet.

illustrasjon UV 25 år

Arrangementet inngår i en rekke tilbud til publikum, studenter og ansatte i forbindelse med Det utdanningsvitenskapelige fakultets 25-årsjubileum 1.-12. november 2021

Publisert 30. nov. 2021 11:10 - Sist endret 17. feb. 2023 13:10