IDEA Seminar: Nye rom, nytt utstyr – bedre undervisning?

Under IDEA Seminar fokuserer vi på hvordan oppgradering av rom og digitalt utstyr skaper nye muligheter for undervisning og læring.

I bildet ser vi to studenter til venstre i bildet som står ved en digitavle og forklarer noe for tre medstudenter som sitter ved et bord til høyre i bildet. Han har på svart treningstøy og skyggelue. Studenten helt til høyre har på seg grå genser og beige bukseDen ene studenten peker på tavla, mens han forklarer.

To studenter til venstre i bildet står ved en digitavle og forklarer noe for tre medstudenter som sitter ved et bord til høyre i bildet. Den ene studenten peker på tavla mens han forklarer. (Foto: Shane Colvin/UiO)

Til påmeldingsskjema

Trenger du inspirasjon eller nye impulser til hvordan du kan bruke de nye rommene og utstyret på Helga Engs hus? Bli med på IDEA-seminar! 

Innledningsvis vil premissene for oppgraderingen av undervisningsrommene ved Helga Engs hus, og prosessen rundt dette, gjøres rede for. Videre diskuterer Morgane Domanchin hvordan romdesign og teknologi brukes på en kreativ måte i undervisning, basert på et prosjekt ved École normale supérieure de Lyon. Elodie Guillemin presenterer presenterer IDEA Studentteams arbeid med å støtte studentene til å ta bruk det nye utstyret, og studentenes tilbakemeldinger.  

Med utgangspunkt i eksempler fra andre institusjoner og relevant forskning, vil Palmyre Pierroux og Crina Damsa, drøfte hvilke muligheter det nye utstyret og romløsningene kan gi for undervisningen på Helga Engs hus. Til slutt inviteres det til refleksjon over egen undervisningspraksis, med innspill og kommentarer fra professor Rolf Steier ved OsloMet.  

Etter seminaret får du muligheten til å bli med på lanseringen av de nye rommene, og det serveres kake i foajeen. Velkommen! 

Oppgradering av undervisningsrom ved Helga Engs hus - bakgrunn og prosess

Kort presentasjon om bakgrunn, prosess og intensjon med oppgraderingen.

Palmyre Pierroux, Institutt for pedagogikk 

Crina Damsa, UV og Institutt for pedagogikk 

 

Studentmedvirkning i IDEA og studentperspektiv på pedagogisk innovasjon ved UV

Elodie Guillemin, UV og Institutt for pedagogikk 

Elodie Guilemin presenterer IDEA StudentTeam arbeid med innsamling av erfaringer fra og veiledning av studenter om bruk av det nye utstyret i Helga Engs hus. Hun forteller også om teamets arbeid rettet mot å øke bevistet om IDEAs tilbud og studentenes rolle i pedagogisk innovasjon ved UV.

Fostering an effective learning climate within a hybrid doctoral seminar

This presentation will illustrate the implementation of a successful hybrid environment in a doctoral seminar, with a focus on ensuring an effective learning climate. Digital devices, among which a video conferencing platform, a Beam Robot and a Kubi Robot were used to support hybrid teaching and learning for face-to-face and remote participation. Findings and implication for practice are presented based on a research and development project conducted by the research group IMPEC (Screen-based Multimodal Interactions) and Christine Develotte at École normale supérieure de Lyon, France. See a video about the project here. 

Morgane Domanchin, Institutt for pedagogikk 

Hvordan romdesign og teknologi kan skape læringsmuligheter 

Forskning om læring og innovasjonsprosjekter viser at design av rom, møblering og digitale teknologier kan skape produktive forhold til læring på forskjellige måter. I denne presentasjonen drøfter vi eksempler fra forskning og praksis som gir innsikt på hvordan nye romoppsett og teknologier i våre lokaler kan brukes til undervisning og å fremme læring.

Crina Damsa, UV og Institutt for pedagogikk 

Palmyre Pierroux, Institutt for pedagogikk 

Kommentar av Rolf Steier og åpen diskusjon

 

Til påmeldingsskjema

Publisert 10. mai 2022 21:12 - Sist endret 21. mai 2022 15:35