Hva er en rettferdig vurderingsform og hvordan kan en designe slike vurderingsformer?
Vi tar utgangspunkt i en 5-timers digital hjemmeeksamen med bruk av videoklipp. Vi sammenlikner kvaliteten på denne eksamensformen opp mot obligatoriske innleveringer som semesteroppgave, FoU-oppgave og 48-timers hjemmeeksamen. Alle innleveringer lastes opp i Inspera og blir vurdert med karakter.
- Semesteroppgave i pedagogikk og fagdidaktikk
- 5-timers videocaseeksamen i pedagogikk og fagdidaktikk
- Praksis i profesjonsfaglig kunnskap.
- FoU-oppgave
- 48-timers hjemmeeksamen
Til påmeldingsskjema
Om bidragsyterne
![](https://www.uv.uio.no/ils/personer/vit/ketilma/ketil_itl.jpg)
![Bildet kan inneholde: briller, visjon omsorg, smil, erme, briller.](https://www.uv.uio.no/ils/personer/adm/kennetn/a-dsc00407-Nymoen-web-foto-Shane-Colvin.jpg)
Mathiassen og Nymoen har stått sentralt i digitaliseringen av eksamen ved ILS siden 2012. Eksamensformene har vært testet ut igjennom ulike digitale løsninger, men gjennomføres i dag i sin helhet i Inspera.
Nymoen har hatt en sentral rolle i tilpasning og bruk av digitale tekniske løsninger, mens Mathiassen har hatt et overordnet ansvar for det faglige med vekt på visjon og utviklingen av rettferdige vurderingsformer i lærerutdanningen ved ILS. Mathiassen har også sittet som representant i Norgesuniversitets ekspertgruppe for digital vurdering. Et arbeid som ledet fram til: Digital assessment – how does it challenge localpractices and national law? A Norwegian casestudy
Målgruppe:
Arrangementet passer både for vitenskapelige ansatte, teknisk og administrativt ansatte og ellers andre som er interessert i digital eksamen.
Om TLVlab
TLVlab støtter forskere som bruker video- og lyddata innen en rekke fagområder. Vi tilbyr råd og tjenester for forskningsprosjekter knyttet til søknad, innsamling, lagring, analyse og arkivering av data.