UV-studenter lærte innovasjon ved å gjøre det – i Paris og Louvain!

Større studentnettverk, økt repertoar av engelske fagbegreper og bedre forståelse for studentdrevet innovasjon. Det sitter UV-studentene igjen med etter å ha deltatt i CircleUs Hackathon 2022.

Tegning om innovasjonsprosess fra designsprinten i Paris. Illustrasjon

Tre UV-studenter jobber nå med å arrangere en egen innovasjonssprint her på UV, basert på erfaringer fra Circle Us Hackathon 2022. Slik blir du med på UVs innovasjonsaktiviteter i vår! Alle illustrasjoner: Benoît Raucent / CircleU

I fjor høst fikk UV-studentene en e-post fra ressurs- og innovasjonssenteret IDEA med en oppfordring om å søke seg med på et hackathonløp i regi av universitetsalliansen CircleU i Frankrike og Belgia; «Hackathon 2022».

Hackathonet, eller designsprinten, er en del av CircleUs program for studentdrevet innovasjon, en tverrfaglig og flerkulturell opplevelse for studenter fra flere europeiske universiteter.

Studentene samarbeider om å løse komplekse samfunnsproblemer og blir underveis utsatt for ustrukturerte situasjoner de også må forholde seg til. Målet er at de skal oppdage og erfare hovedverktøyene i innovasjon og dermed øke innovasjonskompetansen sin.

Oppdrag: å forbedre læringsteknologier

Hackathon 2022 bestod av to designsprinter, ett i Paris i oktober og ett i Louvain i desember.

I Paris skulle studentene opprinnelig velge mellom to sprintløp, «The educational innovators track» og «The global health innovators track», men fordi det ikke var nok deltakere, ble studentene samlet i siste løp.

Dette gjorde at UV-studentene og andre humsam-studenter fikk en egen oppgave å løse i tillegg til arbeidet med helseutfordringen:

– De skulle samle inn data om selve sprintløpet, hvordan det ble løst og hva de andre studentene lærte. Etterpå skulle de analysere dataene. Funnene skulle de så presentere på neste løp, i Louvain, og foreslå hvordan hackathonet kunne forbedres for å gi bedre læring og økt innovasjonskompetanse, forteller Crina Damşa, visedekan for innovasjon ved UV.

Bildet kan inneholde: deling, pattedyr, organisme, gest, font.

– I Paris endte altså UV-studentene opp med å observere hvordan studenter med forskjellige fagbakgrunn fra rundt om i Europa brukte typiske læringsstrategier for å finne løsningen til en stor samfunnsutfordring om folkehelse, forteller UVs innovasjonsrådgiver Anette Lillebill Moe.

Etterpå jobbet de med å samle inn data gjennom spørreskjema og intervjuer med både studenter og veiledere fra hackatonet, og med analyse.

– I Belgia i desember, under en ‘Demo-day’ foreslo de hvordan strategiene – det vi kaller læringsteknologier – kan forbedres, sier Moe.

Og arbeidet foregår fortsatt: Tre av UV-studentene som deltok i Educational innovation track jobber nå sammen med en fransk og dansk student for å utvikle et såkalt white paper til CircleU om hvordan hackathon kan brukes som læringsform. 

Økte det akademiske repertoaret

En av de heldige studentdeltakerne fra UV, som ble plukket ut til å delta i Hackathon 2022 etter søknadsprosess og intervjuer, var Jila Ahmadnajad. Hvorfor ville hun forstyrre studiene for å lære om innovasjon?

– Blant annet for å videreutvikle de engelske språkferdighetene mine og, ved å bruke diskusjon som en aktiv metode, for å samarbeide med internasjonale studenter som har ulik studiebakgrunn, sier hun.

Samtidig ønsket Ahmadnajad å utvikle et mer kritisk blikk på kompetanse fra et pedagogisk perspektiv og øke kunnskapen om hvordan man holder presentasjoner – ved å observere hvordan studenter ved andre europeiske universiteter gjør det.

Hva mer fikk hun ut av designsprinten, på kort sikt?

– Et utvidet nettverk av både studenter, professorer og andre aktører. Jeg har fått et større repertoar av engelske begreper, forbedret den engelske aksenten min og har fått en bredere forståelse av hva innovasjon er, sier Ahmadnajad. 

– Fin måte å lære nye måter å tenke på

To av de opprinnelig fem UV-studentene som ble plukket ut til å delta i hackathonet, ønsket av ulike grunner ikke å fortsette til sprint nummer to. Hvem passer egentlig studentinnovasjonsarbeid for?

– Jeg vil særlig anbefale studenter innenfor pedagogikk, lektorutdanning og andre samfunnsfaglige fagområder til å engasjere seg i innovasjonsarbeid på UV, sier Jila Ahmadnajad.

Bildet kan inneholde: gest, deling, font, samtale, albue.

Mathilde Siggard Linnestad, en annen av de fem deltakerne i Paris, sier:

– Jeg vil anbefale alle som har tid og lyst til å engasjere seg i innovasjonsarbeid, gjør det! Det er en utrolig fin måte å møte nye mennesker og å lære om ulike måter å tenke på. I tillegg er det gøy å jobbe fremoverrettet med problemløsning. 

Linnestad fikk ikke blitt med på løp nummer to på grunn av sykdom, men sitter igjen med mye etter den første sprinten:

– Jeg ble veldig godt kjent med alle i mitt team, og vi holder fortsatt kontakten på sosiale medier. Det var utrolig spennende å være en del av et internasjonalt team og jeg lærte mye om andre kulturer og mennesker, sier hun.

Fikk en helt ny forståelse for prosessarbeid

Det mest givende faglig synes hun var å bli kjent med metodikken i Hackathon 2022 og designbasert tenking.

– Måten å strukturere slike prosjekter på har hjulpet meg mye videre i studiene. Jeg har fått en helt ny forståelse for prosessarbeid og ulike måter man kan tenke kreativt på i problemløsningsarbeid, sier Linnestad. 

Bildet kan inneholde: deling, gest, kunst, font, begivenhet.

Ahmadnajad legger til at studentinnovasjonsarbeid er viktig fordi studenter har en helt unik samfunnsrolle.

– Innovasjonsarbeid gir oss muligheten til å bruke kunnskapen vår i praksis i tillegg til at vi ofte ser ting med andre øyne enn de som har lang erfaring i feltet. Særlig er innovasjon som skal bidra til å forbedre vår egen studiehverdag, vårt fagfelt eller det feltet vi ønsker oss inn i etter studiet, viktig, sier hun.

UV-studenter jobber nå med å arrangere en lokal innovasjonssprint, basert på modell og erfaringer fra Hackathon 2022. Interessert? Slik blir du med på UVs innovasjonsvår 18. april 2023! 

Innovasjonsstipend

Er du student ved UV og har en god ide eller konsept for samfunnsinnovasjon knyttet til utdanning? Søk stipend! Fristen er 15. mars.

 

Hva gjør IDEA StudentTeam?

Ressurssenteret IDEA ønsker å ha en dialog mellom fakultetets studenter og ansatte om undervisning og utdanning. IDEA StudentTeam utfører ulike arbeidsoppgaver for IDEA, med særlig fokus på digitalisering og studentmedvirkning.

IDEA StudentTeam organiserer IDEA StudentStudio – et arrangement av, for og med studenter – markedsfører og promoterer alle IDEA arrangementer. I tillegg samarbeider de med vitenskapelige, IT- og administrativt ansatte for å få til en bedre studiehverdag for studentene på UV. 

StudentTeamet er alltid tilgjengelig for studentene og arbeider for å bedre studiehverdagen til studenter knyttet til teknologi og undervisning. Målet er at studentene skal involvere seg i egen utdanning.

Emneord: Innovasjon, Studentinnovasjon, hackathon, designsprint Av Monica Bjermeland
Publisert 7. mars 2023 09:23 - Sist endret 12. mars 2023 17:23