IDEA StudentPuls: KI og digitalisering i høyere utdanning

Hvordan IDEAs prosjekter har gitt meg innsikt i hvordan teknologi kan forbedre undervisning og læring, og samtidig bidratt til min egen faglige og personlige utvikling.

Studenter som ser mot en læringsskjerm. En som står foran skjermen og viser fram.
Foto: Shane Colvin, UiO

Min reise som læringsassistent hos IDEA: En verdifull erfaring

I løpet av mitt engasjement som læringsassistent hos IDEA, har jeg fått verdifull innsikt og erfaring som har formet min forståelse av både pedagogikk og teknologi. Å være en del av StudentTeamet har ikke bare vært en jobb, men en læringsreise fylt med engasjement, utfordringer og vekst. En betydelig del av min rolle har vært å være med på planleggingen og organiseringen av ulike arrangementer og workshops rettet mot både studenter og undervisere. Gjennom disse hendelsene har jeg hatt muligheten til å delta aktivt, dele mine perspektiver og lære av andre.   

Prosjekt: Kunstig intelligens

Et av de mest spennende prosjektene jeg har vært involvert i, er utforskningen av kunstig intelligens i høyere utdanning. Prosjektet involverer et mangfold av deltakere, inkludert professorer, administrativt personale og studenter tilknyttet IDEA. Prosjektet startet opp i september 2023, hvor formålet er å undersøke hvordan bruk av KI kan brukes i undervisning og studenters læring ved UV-fakultetet. Jeg har aktivt deltatt i å samle inn et bredt spekter av ressurser som er til nytte både for studenter og undervisere. Disse ressursene omfatter relevant litteratur innenfor feltet, diverse digitale kurs samt forslag og ideer om hvordan man kan legge til rette for bedre læring gjennom kunstig intelligens (KI). Jeg har aktivt engasjert meg i aktiviteter knyttet til prosjektet, det inkluderer både underviserworkshops og studentworkshops. I underviserworkshop bidro jeg til planlegging av aktiviteten, samt delte jeg mine erfaringer som student i bruk av KI-verktøy som GPTUiO. Mens i studentrettede workshops har jeg sammen med KI-studentteamet fokusert på hvordan KI kan være et effektivt verktøy for læring, samtidig som vi har diskutert fordeler og ulemper ved slike verktøy. Gjennom å formidle kunnskap og informasjon om KI har vi ønsket å øke både kompetansenivået og forståelsen blant både undervisere og studenter. Min innsats i prosjektet har vært rettet mot å skape et miljø som fremmer både kunnskapsutveksling og utvikling, med fokus på å forbedre undervisningsmetoder og støtte læring gjennom innovative tilnærminger som involverer KI-teknologi.  

Prosjekt: Digitalisering

Et annet prosjekt jeg har vært involvert i er digitaliseringsprosjektet, som ennå er i startfasen, men det har gitt meg en verdifull erfaring. I prosjektet har jeg hatt muligheten til å bidra med mine perspektiver som student, spesielt når det gjelder bruken av digitale ressurser og verktøy innen høyere utdanning. Jeg har vært en aktiv deltaker i identifiseringen av hvilke verktøy og ressurser som er mest utbredt blant studenter. Disse perspektivene og bidragene har vært viktige for utformingen av en digitaliseringsspørreundersøkelse med mål om å øke studentenes kompetanse om bruk av teknologi, samt forstå hvordan de bruker teknologi for å forbedre egen læring.

Takk IDEA!

Min tid som læringsassistent har ikke bare gitt meg faglig innsikt, men har også bidratt til min personlige utvikling. Jeg har fått hands-on erfaring med teknologier og metoder jeg ikke tidligere hadde jobbet med, og jeg har utfordret meg selv ved å holde workshops for store studentgrupper og dele mine erfaringer foran erfarne fagfolk, inkludert professorer og dekaner. Alt i alt har min tid som læringsassistent hos IDEA vært en utrolig givende opplevelse. Jeg har lært mye, både faglig og personlig, og jeg er takknemlig for muligheten til å ha vært en del av et team som er opptatt av å forme fremtiden for læring ved universitetet vårt. Med et hjerte fylt av erfaringer og kunnskap, ser jeg frem til å fortsette min reise med et enda større engasjement og en dypere forståelse for potensialet som ligger i krysningspunktet mellom pedagogikk og teknologi. 

En stor takk til Crina Damsa, Clay David Gouin, Kennedy Michele Bailey, og sist, men ikke minst alle i StudentTeamet!   

Mer om IDEA StudentPuls... 

IDEA StudentPuls er en artikkelserie for studenter skrevet av StudentTeamet in IDEA. Tema for artiklene er studentaktuelle saker og IDEA StudentTeam sitt arbeid.

Vi har en tilsvarende artikkelserie for undervisere: UndervisningsPuls

Har du en sak du ønsker en StudentPuls artikkel om? Send en e-post til  idea-studentteam@uv.uio.no med forslaget ditt! Du kan også gi oss tilbakemelding gjennom dette dette nettskjemaet

Emneord: IDEA, IDEA StudentTeam, Kunstig intelligens, AI, digitalisering Av Maryem Challioui
Publisert 23. mai 2024 16:13 - Sist endret 23. mai 2024 16:13