English version of this page

IDEA-ressurser til undervisere

IDEA samler ressurser knyttet til utvikling og digitalisering i undervisning og utdanning.

En mannlig og en kvinnelig underviser står foran en Powerpoint-presentasjon og introduserer gruppearbeid som studentmedvirkning

Bilde fra StudentStudio, en av aktivitetene IDEA arrangerer. En mannlig og en kvinnelig underviser står foran en Powerpoint-presentasjon og introduserer gruppearbeid som studentmedvirkning (Foto: Shane Colvin, UiO).

Brukerveiledning for utstyr i undervisningsrom i Helga Engs hus

Kunstig intelligens og utdanning

Kunstig intelligens (KI), også ofte kalt AI (for Artificial Intelligence), har blitt et populært og viktig tema, og en kilde til bekymring innen utdanning. IDEA oppdaterer kontinuerlig informasjon og lenker for å informere, støtte bruk og for å oppdage tekst og annen utdata produsert av KI.

Rapport om studentbruk av ChatGPT for læring ved UV

IPED-forskere Sten Ludvigsen, Anders Mørch og Rebekka B. Wagstaffe har publisert en rapport om studentbruk av ChatGPT for å støtte klasseromsundervisning. Les rapporten ved å følge lenken nedenfor.

Hvordan kan KI støtte utdanning?

KI-programmer, som ChatGPT, har stort potensiale til å støtte undervisning og utdanning ved å blant annet:

  • generere eksempeltekster, passasjer eller materiale for klasseromsbruk,
  • hjelpe til med brainstorming,
  • imøtekomme spesielle behov og læringsvansker,
  • oversette engelsk materiale til andre språk.

Det dukker selvfølgelig også opp bekymringer om bruk av generativ kunstig intelligens som ChatGPT:

  • Studentplagiering, juks og læringstap,
  • Produksjon av partisk innhold,
  • En økning av feilinformasjon.

Lær mer ved å lese en kort rapport om Exploring Generative AI Tools in Classrooms from Stanford University (PDF)

Hvordan kan jeg oppdage KI-generert tekst?

Generativ kunstig intelligens “Classifiers” er designet for å oppdage utdata produsert av KI, for eksempel tekst generert av ChatGPT.

Merk at det er flere forskjellige klassifiseringer tilgjengelig for å hjelpe med å oppdage KI-produsert tekst, men disse gjenkjenningsverktøyene er ikke perfekte eller pålitelige. Ifølge LINK, eksisterende verktøy for å avsløre bruk av KI ivaretar ikke personvern i henhold til GDPR og bør ikke anvendes. Denne teknologien har også svakheter som gjør den uegnet. For eksempel, disse verktøyene kan feil identifisere tekst generert av menneskelig og kunstig intelligens. Du må derfor være kritisk og bruke egen dømmekraft, også i hvordan du utformer dine krav og former for vurdering.

Les mer om:

Hvordan kan jeg respondere til bruk av KI?

LINK - Senter for læring og utdanning - gir informasjon om viktige implikasjoner KI har for høyere utdanning og gir råd om hvordan vi kan tenke rundt bruk av denne teknologien på kort og lengre sikt.

BedreUndervisning

BedreUndervisning er en Canvas-basert ressursbank laget av LINK. Der presenteres forskningsbaserte prinsipper og ideer for bedre undervisning.

Logg inn til Canvas med din UiO konto for å lære mer om:

Tips for digital og hybrid undervisning

Her kan du finne ressurser for støtte under planlegging og gjennomføring av digital og hybrid undervisning

Pedagogiske tips for digital og hybrid undervisning

UiO har flere ressurser for å hjelpe deg med digital og hybrid undervisning:

Kommunikasjon i et digitalt og hybrid læringsmiljø

God kommunikasjon er viktig for det digitale og hybride læringsmiljøet, og for å sikre at studenten holder motivasjonen oppe mens de sitter alene hjemme eller i klasserommet.

Interaktivt gruppearbeid

Digitale seminarer og mindre studentgrupper gir mulighet for mer diskusjon og studentinteraksjoner

Omvendt undervisning/Flipped classroom

I omvendt undervisning eller flipped classrooms jobber studentene med innføring til fagstoffet i forkant av undervisningsøkten. I undervisningsøkten tar man i bruk studentaktive undervisningsformer.

Verktøy til å skape din digitale og hybride undervisning

Digital undervisning er skapt fra bruk av digitale verktøy. Her har vi samlet diverse verktøy og brukerinstrukser for å støtte deg når du skal lage digitale eller hybride undervisningssituasjoner.

Digitale verktøy tilgjengelig på UiO

UiO gir deg tilgang til flere digitale verktøy for bruk i digital og hybrid undervisning

Opptak av forelesninger

Lær å ta opp egne forelesninger. UiO anbefaler to programmer for videoopptak av forelesninger:

  • PowerPoint
  • Panopto

Opptak med PowerPoint

Du kan ta opp forelesningen din direkte fra PowerPoint på din PC eller Mac.

Opptak med Panopto

Panopto er et videoopptak- og redigeringsprogram

Autotekst - tale-til-tekstprogram

UiO har oppdatert Autotekst, UiOs eget tale-til-tekstprogram, med forbedret AI som er i stand til automatisk transkribering og teksting av videoer og lyd. Den nyeste versjonen fungerer godt på norsk tale, også med hensyn til dialekter, i tillegg til engelsk.

Last opp dine videoer

Last opp videoer til Canvas

Canvas

UiO bruker Canvas som en digital læringsplattform for emner.

UiO tilbyr:

Verktøy for interaktiv digital og hybrid undervisning

Din UiO-konto gir deg tilgang til flere digitale verktøy som kan brukes for å skape interaksjoner med studenter under digital og hybrid undervisning. Zoom Polls, MentiMeter, og Samtavla/TalkWall støtter interaksjon og tilbakemeldinger mellom deg og studentene.

Bruk av Zoom

Zoom kan brukes for å skape interaktiv undervisning. Zoomavstemning (Zoom polls) gir deg muligheten til å enkelt få tilbakemeldinger fra studentene.

Bruk av Zoom på UiO

Bruk av Zoom for digital og hybrid undervisning: Zoomavstemning

Bruk av MentiMeter

MentiMeter er en digital plattform for å skape studentengasjement i klassen.

Bruk av MentiMeter på UiO

Bruk av MentiMeter for digital og hybrid undervisning

Bruk av Samtavla/Talkwall

Samtavla/Talkwall er laget for å engasjere og involvere studenter i felles læringssamtaler.

Bruk av Samtavla/Talkwall på UiO

Bruk av Samtavla/Talkwall for digital og hybrid undervisning

Universell utforming

Et mål er å gjøre undervisningen tilgjengelig for flest mulig studenter. Universell utforming handler om å utforme produkter, omgivelser og digitalt innhold på en slik måte at det kan brukes av alle mennesker i så stor utstrekning som mulig, uten behov for individuell tilpasning.

Her finner du ressurser for å hjelpe deg å lage universelt utformet undervisningsmateriell, PowerPoint presentasjoner, Canvas sider, og andre digitale undervisningsmaterialer.

Universell utforming av undervisningsmateriell

Undervisningsmateriell kan ta flere forskjellig former. UiO tilbyr veiledning til universelt utformert innhold av undervisningsmateriell, inkludert:

  • Overskrift og tittel
  • Lenker
  • Språk
  • Bilder, grafikk, tabeller, videoer, og lyd
  • Farger og kontrast
  • Dokumenter (PDF, Word, PowerPoint)

Veiledningsvideoer om universell utforming av undervisningsmaterialer er tilgjengelig gjennom Pope Tech kanalen på YouTube (engelsk lenke)

Sjekklister for universell utforming

Lovisenberg diakonale høgskole har publisert sjekklister for universell utforming av digitale dokumenter, media, og ressurser:

  • Microsoft Word
  • PowerPoint
  • Excel
  • PDF-dokumenter
  • Canvas
  • Panopto
  • Mentimeter
  • Video
  • Podcast og audio

Universell utforming av PowerPoint

PowerPoint inkluderer funksjoner for å støtte universelt utformede presentasjoner:

Universell utforming av Canvas

Ally Accessibility Checker i Canvas

Canvas-kursets tilgjengelighet forbedres også ved å bruke den integrerte Ally-tilgjengelighetskontrollen.

Ally tilbyr flere nyttige funksjoner, som for eksempel:

  • Gir deg tilbakemelding om tilgjengeligheten til kursinnholdet ditt
  • Veileder deg gjennom å fikse tilgjengelighetsproblemer
  • Tilbyr studenter alternative formater for å se eller få tilgang til Canvas-kursinnhold

Mer støtte for bruk av Ally er tilgjengelig på:

Autotekst - tale-til-tekstprogram

UiO har oppdatert Autotekst, UiOs eget tale-til-tekstprogram, med forbedret AI som er i stand til automatisk transkribering og teksting av videoer og lyd. Den nyeste versjonen fungerer godt på norsk tale, også med hensyn til dialekter, i tillegg til engelsk.

Andre ressurser for universell utforming i digital undervisning

Medieproduksjon for undervisning

IDEA samarbeider med medieproduksjonstjenester ved UiO for å øke UV-ansatte sin kapasitet til medieproduksjon for undervisning. Det er mulig for deg å få støtte til medieproduksjon, eller låne teknisk utstyr.

Finn mer informasjon om medieproduksjonstjenester og kontaktinformasjon gjennom:

Studentmedvirkning 

Studentmedvirkning er viktig for å skape et godt læringsmiljø og for å holde studentenes motivasjon oppe. Dette er også et av målene i UVs årsplan (2022-2024).

Involver studentene som læringsassistenter

LINK forteller at ansettelse av studenter kan fungere godt, men da er det viktig at:

  • aktivitetene er godt integrert i emne eller program
  • rollene er tydelige
  • det gis både fagspesifikk og pedagogisk opplæring
  • jevnlig dialog mellom de ansatte studentene, faglærer, og studieadministrasjonen

LINK tilbyr:

Involver studentene i utvikling av undervisningsdesign

Studentene og læringsassistenter er viktige bidragsytere for å skape et godt læringsmiljø.

LINK tilbyr:

Learning Assistant Alliance tilbyr:

Involver studentene i forskning

Kunne du tenke deg å involvere studenter i egen forskning? Lær fra erfaringene til de som har koblet forskning og utdanning:

Vurderingspraksis

Hvordan skal man tenke når det gjelder eksamen? Hvordan kan vi gi gode tilbakemeldinger som hjelper studentene videre? Vi kan tenke nytt om eksamensformer.

Tips og råd for vurdering og eksamen

UiO tilbyr tips og råd for å planlegge både skriftlige og muntlige digitale eksamener, dette inkluderer:

  • Læringsmål
  • Skriftlig individuell hjemmeeksamen
  • Gruppeinnlevering
  • Digitale flervalgsoppgaver og quiz
  • Mappevurdering
  • Muntlig eksamen

Eller les mer om pedagogiske tips til vurdering og eksamen

Digital Videocaseeksamen

Er du interessert i å bruke videocaseeksamen? Her viser vi en demonstrasjon av formatet til videocaseeksamen.

Institutt for lærerutdanning og skoleforskning har forberedt en demo av videocaseeksamen for PPU, dette inkluderer:

Labene ved UV - opplæring og utvikling

UV fakultetet har tre spesialiserte laber som bistår både ansatte og studenter der ulike digitale løsninger knyttet til forskning inngår:

IDEA samarbeider med alle labene og instituttene på UV for å utvikle et felles opplæringsprogram til studenter og ansatte.

Publisert 30. mars 2022 16:52 - Sist endret 10. apr. 2024 12:59