English version of this page

Universitetspedagogikkmodul: Undervisning med generativ KI

I denne modulen fokuserer vi på hvordan måtene vi kan bruke mulighetene gitt av generative AI-teknologier til for å støtte lærernes arbeid med å designe undervisningsaktiviteter og vurderingsformer. Prinsipper som ligger til grunn for studentsentrerte aktiviteter og pedagogisk bruk av teknologi er grunnleggende i denne modulen. 

Hvorfor ta denne modulen? 

Den nye generasjonen AI-verktøy gir muligheter til å fornye undervisningen og har innvirkning på måten vi lærer, underviser og vurderer på. Samtidig skaper AI også forutsigbare og uforutsigbare utfordringer knyttet til pedagogisk, ansvarlig og etisk bruk av AI i utdanningssammenheng. I denne modulen fokuserer vi på måter vi kan bruke generative AI-verktøy i lærings- og vurderingsdesign for å støtte studentene i deres mestring av aktuell kunnskap og relevante ferdigheter.  

Vi utforsker også hvordan man kan formulere og vurdere vurderingsoppgaver samt hvordan man kan gi nyttig tilbakemelding til elevene. På slutten av denne modulen vil deltakerne bli kjent med en rekke ulike vurderings- og tilbakemeldingsskjemaer og vil utforske hvordan disse skjemaene kan integreres i deres egen praksis. 

I denne modulen vil deltakerne lære om: 

  • Pedagogiske prinsipper for bruk av AI-teknologier i undervisning og pedagogisk design 

  • Generative AI-verktøy (godkjent ved UiO) med brukspotensial i undervisnings- og læringsaktiviteter 

  • Prinsipper og tilnærminger i pedagogisk design 

  • Konkrete måter å designe læringsaktiviteter på (oppgaver, aktiviteter), vurderingsskjemaer og eksamener ved å bruke eller inkludere AI-verktøy 

  • Kritiske aspekter involvert i ansvarlig bruk av AI i undervisningen 

  • Hvordan andre lærere har brukt AI-verktøy i undervisningen 

Organisering av modulen 

Modulen har tre komponenter:

  • En serie på tre workshops (2,5 timer hver) der deltakerne får blir presentert relevant innsikt i pedagogiske anvendelser av generativ AI og deltar i guidede utforskninger av pedagogisk design med AI-verktøy. 

    • Workshop 1: Grunnlaget for GenAI i for klasserommet 

    • Workshop 2: Løpende tilbakemelding og vurdering med GenAI 

    • Workshop 3: Innovativ eksamensdesign 

  • En gruppebasert veiledningsøkt (1,5 timer) hvor andre på samme nivå og en erfaren lærer gir tilbakemelding på pedagogiske designideer/planer. 

  • Gjennomføring av en individuell oppgave bestående av: 

a) et forslag til utforming av en læringsaktivitet, vurderingsskjema eller eksamensskjema som inkluderer generativ AI, og 

b) et kort (1-1,5 sider) refleksjonsnotat om pedagogiske prinsipper og valg gjort i nevnte design. 

Oppgaven gir deltakerne mulighet til å engasjere seg i en selvvalgt problemstilling knyttet til utforming av egen undervisning. Beskrivelsen av det tenkte designet kan være i tekst- eller multimedia-form (f.eks. video og grafikk). Refleksjonsnotatet bør støttes av pedagogisk (forsknings)litteratur. 

 Modulen krever at deltakerne bidrar aktivt, med vekt på diskusjon av konkrete problemstillinger og utfordringer knyttet til i lys av egen kunnskap og behov for undervisning. 

Praktisk informasjon 

  • Talespråket i plenumsaktivitetene er engelsk. Du kan skrive oppgavene dine på norsk. De planlagte gruppeaktivitetene og diskusjonene kan også holdes på norsk, avhengig av gruppesammensetning. 

  • Deltakere: Faglig ansatte i åremålsstillinger (postdoktorer og ph.d.-studenter) ved UV. Unntak kan gjøres for fast ansatte som trenger å fullføre sin universitetspedagogiske opplæring 

  • Modulomfang: 15 timer, formelt godkjent som universitetspedagogikk av LINK 

  •  Opptakskrav: Ingen. Det er å foretrekke at deltakerne har undervisningsansvar eller forventer å engasjere seg i undervisning i kommende periode. 

  •  Modulen vil bli tilbudt høsten 2024. Workshopdatoer er: 27. september, 25. oktober og 22. november 2024. 

Merknad 1: For å få deltakelsesbevis må deltakerne delta på alle aktivitetene og levere hele oppgaven.  

Merknad 2: Modulen tilbys ph.d.er, postdoktorer og nyansatte med fast stilling ved UV. Ved ledig kapasitet kan juniorlærere ved andre fakulteter ved UiO søke.

 

Registrer her

Publisert 19. juni 2024 09:59 - Sist endret 19. juni 2024 13:43