Kom i gang (igjen) med online-undervisning

Semesterstart online? Her er lenker til noen nyttige ressurser.

Opptak av forelesninger

Forelesningsopptak-2, er en tjeneste fra UiO som kan brukes til å gjøre opptak av forelesninger. Programvaren gjør det enkelt å laste opp videofilen på riktig sted i Canvas: videofilene dine blir automatisk lagt til i riktig semestermappe når du er ferdig med opptaket. Les en steg-for-steg-beskrivelse.

Vurderer du å lage forelesningsvideo i PowerPoint? Her finner du en veiledning fra Microsoft på norsk.

Hvis du lager videofilene dine uten å bruke Forelesningsopptak-2, eller om du allerede har noen videofiler fra før som du vil laste opp, kan du bruke UiO-tjenesten Kursopplasting.

Interaktiv online-forelesning

Vurderer du bruk av Zoomavstemming (polls) eller Mentimeter under forelesningen din? Disse verktøyene gir mulighet til å samle tilbakemeldinger fra et stort antall studenter under forelesningen.

UiO:Helpdesk har en halvtimes videokurs om interaktivitet i nettforelesninger som blant annet sammenligner Mentimeter og Zoomavstemming. Lysbilder fra kurset inneholder også steg-for-steg-beskrivelser av å opprette og gjennomføre Zoompolls og presentasjoner i Mentimeter.

Vil du vite mer om Mentimeter i online undervisning? Se opptak fra LINKs Mentimeter-webinarer.

Gruppearbeid i online-undervisning

Bruk av breakout-rooms for gruppearbeid: UiO:Helpdesks kurs om interaktivitet i Zoom tar deg gjennom bruk av breakout-rooms til gruppearbeid og viser også hvordan undervisere kan bruke Canvas til automatisk deling av studentene i breakout-rooms.

Aarnt Maasø og Jarle Brevik (meritterte undervisere ved UiO) snakker om den nye undervisningshverdagen i LINK Snakk OM: Digital undervisning - hva fungerer?

Flere undervisere fra UV har også delt egen erfaring med online gruppearbeid i UVs Canvasrom, Undervisning på UV - erfaringsdeling og nyttige ressurser, blant andre:

Interaktivt online-seminar

Å organisere seminar med mindre grupper: se på UiOs pedagogiske tips til digital undervisning > Seminar og mindre studentgrupper.

Bruk av flipped classroom: LINK Snakk OM: Flipped classroom tar opp hvordan du kan bruke prinsipper fra omvendt undervisning i møte med en ny, digital semesterstart.

Kommunikasjon og digitalt læringsmiljø

UiOs ressursside for god kommunikasjon i det digitale læringsmiljøet

Universell Utforming – Canvas Commons kurs fra Høgskolen i Innlandet

Publisert 23. des. 2021 13:06 - Sist endret 1. feb. 2022 14:57