IDEA UndervisningsPuls: Omvendt undervisning, studentaktive læringsformer og undervisning tilpasset ulike studentgrupper

Det kan være utfordrende å legge til rette for studentaktive læringsformer. Her kan du lese mer om hvordan du kan planlegge for omvendt undervisning i emner der studentene har ulike faglige bakgrunner.

Student arbeider med PC hjemmefra

Bruk av korte videoforelesninger kan gjøre at studentene får mulighet til å forberede seg i sitt eget tempo og frigjør undervisningstid til mer studentaktive læringsformer.
 

Foto: Colourbox

Av: Postdoktor Anja Amundrud (IPED)

Kurset «Teknologi, læringspraksiser og design» (PED4505) er et masteremne ved Institutt for pedagogikk som åpner for masterstudenter fra ulike fagfelt. Dette emnet forutsetter at studentene deltar aktivt gjennom involvering i pågående forskningsprosjekter. I hver undervisningsøkt jobber studentene med praktisk rettede gruppeoppgaver knyttet til forskningsprosjektet. Det er en engasjerende og kreativ arbeidsform, men det krever samtidig høy grad av selvstendighet når det gjelder å tilnærme seg teorien i faget, fordi det ikke er satt av tid til den «tradisjonelle forelesningen». En del studenter etterlyser tradisjonelle forelesninger som støtter dem i å tilnærme seg litteraturen. Kurset er imidlertid komprimert med få og korte undervisningsøkter som ikke gir stort rom for begge deler. Evalueringen av emnet våren 2023 viste at studentene satte stor pris på den praktiske undervisningsformen, men at de savnet flere forelesninger om litteraturen.

Nå skal vi teste om bruk av supplerende digitalt innhold, som korte videoforelesninger tilpasset de ulike studentgruppene, kan bidra til at studentene får den nødvendige støtten, samtidig som vi kan bruke undervisningstiden til studentaktive læringsformer.

Undervisning for både bachelor- og masterstudenter
 

En tilleggsutfordring i dette emnet, er at det fra våren 2024 skal åpnes for studenter som ønsker å ta UiOs bærekraftsertifikat. I tillegg til å legge til rette for videoforelesninger for masterstudenter ved IPED, må vi derfor også lage videoer tilpasset bachelorstudenter fra flere ulike fagfelt. 

Ved neste gjennomføring skal de praktiske undervisningsøktene suppleres med digitale forelesninger og annet innhold som podcaster eller samskrivingsoppgaver. Planen er å legge til rette for «Omvendt undervisning» (Flipped Classroom): Studentene skal kunne sette seg inn i det mer teoretiske på forhånd, og koblingen det har til de praktiske aktivitetene, gjennom korte videoer og annet innhold.

For å tilpasse innholdet til ulike faglige nivå, lager jeg ulike «spor» i Canvas som rommer innhold for de ulike gruppene (med og uten forkunnskaper i pedagogikk). Det digitale innholdet skal være lett tilgjengelig i Canvas og skal henge tett sammen med aktivitetene slik at studentene opplever en tydelig sammenheng. Dermed vil undervisningstiden bli frigjort til mest mulig studentaktivitet, samtidig som studentene vil kunne ha tilgang til blant annet tradisjonelle (og ønskede) forelesninger i videoformat. Det gir studentene fleksibilitet til å forberede seg til forelesningene når de selv ønsker, i sitt eget tempo og gjerne se videoer flere ganger om de vil. Samtidig vil studentene, til tross for at de har ulike faglige bakgrunner, ha mulighet til å møte forberedt til undervisningen med en felles referanse som kan benyttes inn i gruppearbeidet. 

Gjennom høsten 2023 har jeg brukt en del tid på å utarbeide det digitale innholdet: Jeg har for eksempel gjennomført intervjuer med andre forskere og laget gjenbrukbare podkast-episoder der vi diskuterer artikler som er pensum. I dette arbeidet har jeg fått støtte fra IDEA som har lånt ut kamera og annet utstyr. IDEA tilbyr blant annet et egnet medierom for podkast-innspilling og kan gi veiledning. Forelesningsvideoene er både enkle gjennom å være spilt inn gjennom skjermopptak, men også mer avanserte gjennom å bruke i IDEA sitt medierom. I tillegg har jeg fått støtte fra LINK som har bidratt i form av å lage introduksjonsvideoer og innspillinger av eksterne oppdragsgivere som er sentrale i emnet. Husk at du underveis i denne typen utviklingsarbeid kan få støtte av miljøene LINK og IDEA, som gjerne hjelper deg med utarbeidelse av digitalt innhold rettet mot studenter.


Mer om IDEA UndervisningsPuls...
 

UndervisningsPuls er en artikkelserie av og for undervisere ved UV-fakultetet på Universitetet i Oslo, publisert av IDEA Innovasjon og digitalisering i utdanning, i forbindelse med våre aktiviteter.

Vi har også en tilsvarende artikkelserie for studenter: IDEA StudentPuls.

Vi tar gjerne imot forslag og tekster fra undervisere som ønsker å bidra, så ta kontakt via kontakt-idea@uv.uio.no for å bli tildelt en artikkelmal om du har noe du vil dele.


 

Emneord: flipped classroom, Canvas, omvendt undervisning, emnedesign Av Anja Amundrud, postdoktor, Institutt for pedagogikk
Publisert 1. nov. 2023 09:32 - Sist endret 8. nov. 2023 12:27