Grunnskolelærerutdanningene ved UiT har utviklet en ny, intensiv oppstart på studieåret for de nye lærerstudentene med fokus på utvikling av læreridentitet fra første dag. Ambisjonen er at studentene allerede i første fase av studiet skal bli bevisste det store læringsarbeidet som står foran dem. Studentene skal selv oppleve både utfordringer og mangfold i lærerrollen, slik at utviklingen som star foran dem er lystbetont, interessant - og krevende.
Rett i praksis
En viktig del av GLU-masteren, er praksis i grunnskolen.
– Vi ønsker å gi alle våre studenter en så praksisnær utdanning som mulig, og allerede i neste uke skal de nye studentene ut for å undervise på en av våre universitetsskoler, sier Siw Skrøvset, leder av Pro Ted – Senter for fremragende lærerutdanning ved UiT. De har utviklet et helt nytt program for oppstarten av lærerutdanningen med fokus på studentintensive læringsformer for å skape læringslyst.
Utviklingen av programmet for oppstartuken er en del av det KD-finansierte prosjektet "Studieintensive arbeidsformer i grunnskolelærerutdanningene" (STIL), som ledes av ProTed. Fem grunnskolelærerutdanninger er tildelt midler til utvikling av nye arbeidsformer i lærerutdanningene.Se omtale av utlysningen i STIL-prosjetet på http://www.uv.uio.no/proted/aktuelt/aktuelle-saker/utlysning-av-midler%20-%20STIL.html.
![](/proted/aktuelt/aktuelle-saker/bilder/jan-tore-skogdal.png)
– Studentene ønsker å bli gode forbilder og bidra til å skape en god skole med tillitt. Det er et veldig godt utgangspunkt for å bli en god lærer, sier Jan-Fredrik Skogdal, universitetsskolekoordinator ved UiT og kafevert da de nye studentene diskuterte lærerrollen.