Storslått åpningsseminar for de nye universitetsskolene ved UiO

Fredag 26.10 inviterte UiO og ProTed til feiring av våre 18 nye universitetsskoler. Med kake, diplom, hilsener fra Kunnskapsdepartementet og deling av beste praksis ble skolene og samarbeidet feiret.

Statssekretær Atle Simonsen (til venstre) og politisk rådgiver Kjartan Almenning fra Kunnskapsdepartementet. Foto: Jarli&Jordan/UiO.

Prorektor Gro Bjørnerud Moe åpnet seminaret ved å understreke hvor viktig Universitetsskolesamarbeidet er for Universitetet i Oslo. I forlengelsen av åpningen delte hun ut diplomer til skolene sammen med instituttleder ved Institutt for lærerutdanning og skoleforskning, Professor Rita Hvistendahl.

Kunnskapsdepartementet var representert ved statssekretær Atle Simonsen og politisk rådgiver Kjartan Almenning. I sin hilsen la Almenning, som er politisk rådgiver for forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø, vekt på behovet for å styrke sammenhengen mellom praksiskunnskap og forskning ytterligere.
– Universitetsskolene er navet i denne utviklingen, sa han. Almenning understreket at UiO og ProTed – UiOs senter for fremragende lærerutdanning i samarbeid med UiT – har gått foran i arbeidet med partnerskap mellom lærerutdanningene og skolesektoren.
– Deres utvikling av universitetsskolesamarbeidet gjennom flere år har hatt stor innvirkning på målene som er definert i vår langtidsstrategi for lærerutdanning, sa Almenning.

Les mer om åpningsseminaret

Representanter fra de 18 universitetsskolene sammen med blant annet prorektor Gro Bjørnerud Mo og instituttleder Rita Hvistendahl fra ILS. Foto: Jarli&Jordan/UiO

Publisert 6. des. 2018 13:53 - Sist endret 18. aug. 2023 13:03