I denne panelsamtalen vil vi diskutere kvaliteten på undervisningen og elevenes læring med utgangspunkt i nyere forskningsfunn fra norske og nordiske klasserom. Representanter for både elever, politikere, lærere, skoleeiere og forskere skal få bryne seg på store spørsmål om hva som kjennetegner den norske skolen i dag.
Vi tar utgangspunkt i nyere forskning fra norske og nordiske klasserom (150 klasserom, 2500 elever) inkludert et representativt utvalg fra norske ungdomsskoler, og diskuterer:
- Hvor mye faglig støtte får elevene i klasserommet – og hvorfor er det eventuelt så store forskjeller mellom klasserom?
- Elevengasjement og elevdeltakelse – hva ser vi i norske og nordiske klasserom?
- Hva med bråk og uro – er det så ille som mediene rapporterer?
Medvirkende
- Kirsti Klette, professor og leder av QUINT, Universitetet i Oslo
- Marte Blikstad-Balas, professor og nestleder ved QUINT, Universitetet i Oslo
- Madelen Kloster, nestleder, Elevorganisasjonen
- Kristin Holm Jensen, avdelingsdirektør for oppvekst, kultur og utdanning, KS
- Steffen Handal, leder, Utdanningsforbundet
- Kristin Clemet, daglig leder, Civita
- Marte Gerhardsen, direktør, Utdanningsetaten, Oslo kommune