Hvordan skaper bruk av videodokumentasjon et potensial for nye samarbeidsformer mellom forskere, lærerutdannere og praktiserende lærere?
Videodata som ressurs
QUINT bruker videodata som en nyskapende ressurs for å legge til rette for produktive dialoger mellom lærere, elever, forskere og lærerutdannere for å styrke et mangfold av måter å studere undervisningskvalitet på.
Vi undersøker spesielt:
- Teknologiske løsninger for å bygge opp et arkiv for videodata, som muliggjør felles analyser, lagringsløsninger og programvare for å analysere videodata, og som kan inngå i en virtuell videolab for felles analyser
- Validering og utprøving av ulike analytiske og teoretiske rammeverk og instrumenter (for eksempel observasjonsprotokoller) for å analysere kvalitet i undervisning og læring på tvers av nordiske kontekster
- Bruk av videodata som utgangspunkt for lærernes faglige utvikling – samt utvikling av et nordisk brukervennlig videobibliotek som muliggjør nye metoder for profesjonell læring