Tidlig i 2023 skal forskere fra fem norske universiteter begynne på et omfattende arbeid med å kartlegge norske barns ferdigheter innen lesing, skriving, språk, matematikk og sosial utvikling.
— Utdanningsmyndighetene i Norge har lenge etterlyst flere slike studier, sier Håkon Kavli, avdelingsdirektør i Kunnskapsdepartementet.
Aktuelle saker - Side 2
Hvordan forsker man på spesialpedagogikk, og hvorfor er det så viktig at vi gjør det? Hva betyr det egentlig at noe er forskningsbasert? I denne episoden tar vi deg gjennom spesialpedagogisk forskning fra A til Å.
Tusenvis av barn i Norge vokser opp i familier som lever i fattigdom. Hva betyr dette for barnas utvikling? Og hva kan vi gjøre for å hjelpe disse familiene?
Mads var voksen da han lærte seg klokka. Da han var liten var det "før og etter Barne-TV" som var hans forståelse av tid. I andre episode av "Det virker!" snakker vi om matematikkvansker.
Malin Dalby Silkstone har alltid vært interessert i språk og kommunikasjon. Nå skal hun forske på utviklingsmessige språkforstyrrelser i SpedAims. — Jeg føler meg privilegert som får muligheten til å fordype meg i det jeg interesserer meg mest for, sier hun.
Første skoledag er like rundt hjørnet, og tusenvis av håpefulle førsteklassinger skal ta steget inn i en ny hverdag. Hvordan kan vi gjøre denne overgangen best mulig for barn med behov for spesialpedagogisk støtte?
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) er i gang med å ansette stipendiater og postdoker ved alle institusjonene. Først ut er Anne Mari Høgetveit. Hun er ansatt i Agder og skal jobbe i et stort prosjekt ledet fra Oslo. — Denne ansettelsen gjenspeiler det nasjonale samarbeidet i senteret, sier professor Øistein Anmarkrud, nestleder i SpedAims.
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) inviterer til faglig påfyll fredag 3. juni klokken 13.00. Tema: Leseintervensjoner
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) inviterer til faglig påfyll fredag 13.mai klokken 14.00. Tema: Språkforstyrrelser
Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims) inviterer til faglig påfyll fredag 22. april klokken 14.00. Tema: Matematikkvansker.
God spesialundervisning og tilrettelegging skal sikre grunnleggende menneskerettigheter, presiserte Barneombudet i sin tale under åpningen av Senter for spesialpedagogisk forskning og inkludering (SpedAims). – Vi må ha systemer som gjør at barn blir sett tidlig og får et spesialpedagogisk tilbud av god kvalitet, uten at mor eller far trenger å ringe rektor.
I formiddag opnar kunnskapsminister Guri Melby Senter for spesialpedagogikk og inkludering på UiO.
Senteret som har fått 32 millioner fra Forskningsrådet, er en langsiktig satsing med et overordnet mål om å styrke den spesialpedagogiske forskningen i Norge.