Fagprat på fredag: Barnebøker og språk — Hvordan påvirker språket i barnebøker språk, lesing og sosioemosjonell utvikling?

SpedAims inviterer til faglig påfyll med professor Kate Nation ved St John´s College, University of Oxford. 

Bildet kan inneholde: smil, lykkelig, flash fotografering, blond, begivenhet.

Når barn begynner å lære å lese, skjer det noe viktig i utviklingen deres. Barnebøker har et rikere språk og mer variasjon i ordbruk enn det muntlige språket vårt. Dette gjelder selv bøker for små barn. Et forskningsprosjekt ledet av professor Kate Nation har gjennomgått innholdet i språket i barnebøker ved å sammenligne skrevet og muntlig språk i store mengder tekst. Resultatene viser at barn, ved å lese bøker, får sjansen til å lære ord og setninger de sjelden hører ellers. Dette hjelper barna med å utvikle språket sitt og bli flinkere til å lese. I tillegg mener de at det varierte og avanserte språket i bøkene er viktig for å støtte barns sosiale og følelsesmessige utvikling. 

I Fagprat på fredag 8. desember får vi høre mer om denne forskningen. 

Artikkelen “Book Language and Its Implications for Children’s Language, Literacy, and Development” er publisert i Sage Journals. 

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med professor Kate Nation finner sted på Zoom fredag 8. desember klokken 13:00 

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

 

Emneord: Fagprat på fredag, SpedAims, Forskningsformidling
Publisert 1. des. 2023 09:38 - Sist endret 2. des. 2023 21:55