Når barn begynner å lære å lese, skjer det noe viktig i utviklingen deres. Barnebøker har et rikere språk og mer variasjon i ordbruk enn det muntlige språket vårt. Dette gjelder selv bøker for små barn. Et forskningsprosjekt ledet av professor Kate Nation har gjennomgått innholdet i språket i barnebøker ved å sammenligne skrevet og muntlig språk i store mengder tekst. Resultatene viser at barn, ved å lese bøker, får sjansen til å lære ord og setninger de sjelden hører ellers. Dette hjelper barna med å utvikle språket sitt og bli flinkere til å lese. I tillegg mener de at det varierte og avanserte språket i bøkene er viktig for å støtte barns sosiale og følelsesmessige utvikling.
I Fagprat på fredag 8. desember får vi høre mer om denne forskningen.
Artikkelen “Book Language and Its Implications for Children’s Language, Literacy, and Development” er publisert i Sage Journals.
Gratis og åpent for alle
Fagprat på fredag med professor Kate Nation finner sted på Zoom fredag 8. desember klokken 13:00
Mer om SpedAims
Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).