Fagprat på fredag: Effekten av tiltak reduseres over tid — Hva kan vi gjøre?

Vi inviterer til faglig påfyll med førsteamanuensis Drew Bailey ved University of California. Møt opp i Helga Engs hus på Blindern eller følg med på Zoom.

Bildet kan inneholde: datamaskin, personlig datamaskin, laptop, utgangsenhet, blå.

Drew Bailey er førsteamanuensis ved University of California og forsker på langtidseffekter av tiltak for elever med lærevansker. Forskningen hans fokuserer på hva som ligger til grunn for barns matematikkferdigheter og endringer i matematikkferdigheter.

— Jeg er spesielt opptatt av effekter av pedagogiske tiltak over tid. I forskningen min bruker jeg teori og metode for å utvikle modeller som kan gjøre oss i stand til å forutse mer presist hvilken effekt et tiltak vil ha, både på kort sikt og lang sikt, forteller han.

Portrett av voksen mann som smiler og ser i kameraet.
Drew Bailey, førsteamanuensis ved University of California. Foto: Privat.

Må tenke langsiktig

Nyere forskning tyder på at mer langsiktige effekter av tiltak både kan forsvinne, opprettholdes og til og med oppstå en stund etter tiltaket, og at dette faktisk kan variere hos barn som har fått det samme tiltaket.

— Noen har konkludert med at dette betyr at vi bør være forsiktig med å bruke informasjon om mer langsiktige effekter som et grunnlag for politikkutforming og oppskalering av tiltak. En slik konklusjon er svært uheldig, fordi det kan føre til at man ikke tenker langsiktig nok når man planlegger design, evaluering og finansiering av effektstudier, sier Bailey.

Spennende tema

Fredag 16. september kommer Drew Bailey til Helga Engs hus på Blindern for å dele erfaringer fra forskningen sin i "Fagprat på fredag", en serie der du omtrent en gang i måneden kan høre forskere og eksperter fortelle om spennende tematikk innen spesialpedagogikk.

Bildet kan inneholde: person, hår, panne, nese, kinn.
Leder i SpedAims, professor Monica Melby-Lervåg. Foto: Fredrik Solli Wandem, SpedAims.

— Drew er helt klart høyt på listen over favorittforskere, og han har gjort svært interessante undersøkelser om langtidseffekter av tiltak for elever med lærevansker. Vi vet jo at effekten av tiltak avtar over tid, men hvordan kan vi forstå dette? Og ikke minst, hva kan vi gjøre med det? Dette gleder jeg meg til å høre mer om, sier professor Monica Melby-Lervåg, leder i SpedAims.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med Drew Bailey finner sted på Blindern i Oslo, men foredraget kan også følges digitalt på Zoom.

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: matematikkvansker, spesialpedagogikk, forskning, Forskningsformidling
Publisert 8. sep. 2022 20:35 - Sist endret 22. mai 2023 13:01