Fagprat på fredag: Fra forskning til effektiv praksis

SpedAims inviterer til faglig påfyll med professor Julia Carroll ved Universitetet i Coventry.

Bildet kan inneholde: øyenvippe, lykkelig, smil, anlegg, begivenhet.

Julia Carroll jobber på et senter for utdanningsforskning ved Universitetet i Coventry. Her leder hun et team av forskere som jobber med å forstå årsakene til systematiske ulikheter i utdanningsprestasjoner.

— Mye av forskningen min tar utgangspunkt i analyser av registerdata, og en viktig del av arbeidet mitt består i å skrive forskningsoppsummeringer og forskningsbaserte veiledere rettet mot lærere og beslutningstagere i utdanningssektoren, sier hun.

Å koble forskning til praksis

Carroll har en bakgrunn innen psykologi og fullførte doktorgraden sin med professor Maggie Snowling og professor Charles Hulme for rundt 20 år siden.

— Jeg er generelt veldig interessert i spesialundervisning, men spesielt i lese-, skrive- og språkutvikling og vansker knyttet til dette, sier hun.

I Fagprat på fredag skal Carroll ta opp noen av vanskelighetene og problemene rundt det å koble høykvalitetsforskning med effektiv praksis. For å diskutere dette, vil hun komme med eksempler fra eget arbeid og forskning.

En stor utfordring

— Hvordan vi skal få til å basere praksis på forskning av høy kvalitet, er en stor utfordring og et spørsmål vi antagelig diskuterer altfor lite. Vi kan ofte tenke at bare forskningen er god nok, blir den tatt i bruk. Slik er det dessverre ikke. Translasjonsprosessen fra forskning til praksis er ofte lang og brokete, sier leder i SpedAims, professor Monica Melby-Lervåg.

Portrettbilde av voksen kvinne som smiler og ser i kameraet,
Monica Melby-Lervåg, professor i spesialpedagogikk ved UiO og leder i SpedAims. Foto: Shane Colvin, UiO.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med professor Julia Carroll kan følges på Zoom fredag 3. februar klokken 13.00.

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: SpedAims, Forskningsformidling, Forskning, Spesialpedagogikk, Fagprat på fredag
Publisert 18. jan. 2023 12:50 - Sist endret 22. mai 2023 13:02