Fagprat på fredag: Gutter, skole og utenforskap

SpedAims inviterer til faglig påfyll med seniorforsker Fartein Ask Torvik og doktorgradsstipendiat Hans Fredrik Sunde ved Folkehelseinstituttet.

— Sosial ulikhet i helse er et viktig tema for Folkehelseinstituttet. Det er store forskjeller i helse etter hvor lang utdanning man har fullført. Kjønnsfordelingen i oppnådd utdanning har endret seg de siste tiårene, og derfor undersøker vi om det har noe å si for helsa.

Det sier Fartein Ask Torvik, seniorforsker ved Folkehelseinstituttet og førsteamanuensis II ved Psykologisk institutt på Universitetet i Oslo. Torvik har ledet det nylig avsluttede i forskningsprosjektet Health Gap, der de har undersøkt helsekonsekvenser av kjønnsforskjeller i utdanning og skoleprestasjoner, og om forskjeller i fysisk modning mellom gutter og jenter er en vesentlig forklaring.

Spennende funn

— Prosjektet har flere funn, blant annet at tidligere pubertetsutvikling hos jenter delvis forklarer at de gjør det bedre i ungdomsskolen og at fleksibel skolestart hadde positive effekter i Norge på 1950-1970-tallet, sier Torvik.

Det er dette som blir temaet når han, sammen med doktorgradsstipendiat Hans Fredrik Sunde, skal avholde Fagprat på fredag 12. mai.

— Hans Fredrik skal snakke om ADHD og skoleprestasjoner, og jeg skal forsøke å gi en overordnet presentasjon om gutter, skole og utenforskap, sier Torvik.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med Fartein Ask Torvik og Hans Fredrik Sunde finner sted på Zoom fredag 12. mai klokken 13.00.

Mer om SpedAims

Nyhetssaker:

Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Forskere skal følge 1250 barn i 14 år: – Unikt i norsk sammenheng (forskning.no)

Emneord: Spesialpedagogikk, SpedAims, Fagprat på fredag, Kjønnsforskjeller
Publisert 5. mai 2023 13:54 - Sist endret 5. mai 2023 13:59