Fagprat på fredag: Hvordan bruke kunstig intelligens (AI) for å tilpasse tekster til elever med lesevansker?

SpedAims inviterer til faglig påfyll med Associate Professor Åsa Elwér ved Linköpings universitet.

Bilde av digitalt arrangement og portrett av forskeren som skal holde foredraget.

Åsa Elwér jobber ved Institutt for atferdsvitenskap og læring på Linköpings universitet og forsker på lesing og matematikkvansker. I fagprat på fredag vil hun fortelle om forskningsprosjektet TextAD (Text Adaptation for Increased Reading Comprehension).

Tilpasning fremfor forenkling

Mange elever opplever lesing som utfordrende og har behov for spesielt tilpassede tekster, og årsakene som ligger bak disse vanskene er svært varierende. Personer med dysleksi har for eksempel helt andre utfordringer enn de med intellektuell funksjonsnedsettelse. Tradisjonell forskning på lesevansker har beskrevet leserne ut fra deres kognitive evner, som dårlig arbeidsminne og avkodingsferdigheter, men ikke inkludert selve møtet med teksten. Lærere bruker også ofte ulike metoder til å tilpasse teksters vanskegrad, men vi mangler systematiske verktøy for å tilrettelegge tekster.

Forskerne i TextAD mener det er behov for ulike teksttilpasninger for ulike elever, istedenfor å skape en forenklet tekst for alle. Prosjektet bruker begrepet "tilpasning" heller enn "forenkling" og tar sikte på å skape tekstverktøy som automatisk tilpasser tekstkompleksiteten til det nivået personer med ulike lesevansker kan forstå.

Maskinlæring

I TextAD skal forskerne undersøke hvordan tre grupper – elever med dysleksi, elever med intellektuell funksjonsnedsettelse og typiske lesere i alderen 13–17 år – forstår faktatekster. For å lage de tilpassede tekstene, skal de benytte seg av maskinlæring, en form for kunstig intelligens. Gjennom maskinlæring kan man gå gjennom store mengder tekst, og ved hjelp av kunstig intelligens lære av tidligere forenklinger utført av mennesker.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med Åsa Elwér finner sted på Zoom fredag 8. september klokken 13.00.

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: Spesialpedagogikk, Kunstig intelligens, Maskinlæring, Lesevansker, Fagprat på fredag, SpedAims
Publisert 30. aug. 2023 14:33 - Sist endret 30. aug. 2023 14:33