Fagprat på fredag: Internettferdigheter hos elever med omfattende lærevansker

SpedAims inviterer til faglig påfyll med professor Lalo Salmeron fra Universitetet i Valencia. Møt opp i Helga Engs hus på Blindern eller følg med på Zoom.

Bildet kan inneholde: datamaskin, personlig datamaskin, laptop, utgangsenhet, produkt.

Lalo Salmerón er professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Valencia, og har fra august 2022 vært professor II ved Institutt for spesialpedagogikk, UiO. Han har over mange år blant annet forsket på hvordan elever med og uten vansker håndterer dagens digitale læringskontekst hvor bruk av nettet er sentralt.

— Jeg har ledet flere ulike prosjekter der målet har vært å forstå hvordan elever med omfattende lærevansker bruker internett. Vi har selvsagt vært opptatt av hvordan nettet brukes i skolearbeid og for læring, men også hvordan nettet kan fremme sosial deltagelse for denne elevgruppa. Vi har også undersøkt hvordan vi kan legge til rette for tilgang til – og bruk av – digitale læremidler, for eksempel lettleste digitale tekster og Vlogger (videoblogger), sier han.

Bildet kan inneholde: skjorte, panne, hake, bokhylle, øyenbryn.
Lalo Salmerón. professor i pedagogisk psykologi ved Universitetet i Valencia. Foto: Privat.

Salmerón har publisert flere studier fra disse prosjektene, og i Fagprat på fredag vil han oppsummere funn og erfaringer fra denne forskningen.

— Jeg vil diskutere de ulike scenariene vi har jobbet med i studiene våre, inkludert nettfora, Google-resultatsider, strømmevideoer og informative nettsider. Jeg kommer til å fokusere på både mulighetene og utfordringene den digitale skolen gir elever med omfattende lærevansker. Jeg vil også gå gjennom effekten av noen av de pedagogiske intervensjonene vi har gjennomført med denne elevgruppa, hvor vi blant annet har jobbet med det å være kritisk til informasjon man finner på nettet og digital leseforståelse, sier Salmerón.

Gratis og åpent for alle

Fagprat på fredag med Lalo Salmeron finner sted på Blindern i Oslo, men foredraget kan også følges digitalt på Zoom.

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: Spesialpedagogikk, SpedAims, fagprat på fredag. internettferdigheter, Forskningsformidling
Publisert 24. okt. 2022 14:51 - Sist endret 17. nov. 2022 10:09