Fagprat på fredag: Kan vi forutsi hvilke døve og hørende barn som er i risiko for lesevansker?

SpedAims inviterer til faglig påfyll med Dr. Fiona Kyle ved University College London (UCL).

Bildet kan inneholde: smil, øyenvippe, lykkelig, begivenhet.

Dr. Fiona Kyle jobber for forskningssenteret Deafness, Cognition and Language Research Centre (DCAL) og Department of Language and Cognition ved University College London. DCAL er det største forskningssenteret i Europa som fokuserer på tegnspråkforskning, psykologi og nevrovitenskap. Dr. Kyle er autorisert psykolog og forskningen hennes dreier seg mye om tilegnelse og utvikling av lese-, språk- og kognitive ferdigheter hos barn.

— Jeg vil undersøke hvordan døve barn lærer å lese og stave, og de kognitive korrelatene til deres leseferdigheter, inkludert språk, lesing av lepper og fonologiske ferdigheter. Jeg er spesielt interessert i hvordan ulike språkopplevelser og bakgrunner, som bruk av talespråk, tegnspråk eller cochleaimplantat, påvirker døve barns leseferdigheter og de underliggende prosessene, sier Kyle.

Longitudinell studie

I Fagprat på fredag vil hun presentere funn fra Preschool Language and Literacy Longitudinal Study, en pågående flerårig studie der de følger døve og hørende barn fra barnehagealder til slutten av andre klasse. Prosjektet undersøker om vi kan forutsi hvilke døve og hørende barn som er i risiko for lesevansker ut fra deres språk- og fonologiske ferdigheter før de begynner å lære å lese.

— Hovedformålet med denne studien er å forstå hvordan barnehagespråk og tidlige leseferdigheter er relatert til senere leseferdighet hos døve barn som bruker talespråk og hørende barn, sier Kyle.

Åpent og gratis for alle

Fagprat på fredag med Dr. Fiona Kyle kan følges på Zoom fredag 16. juni kl 13.00

Mer om SpedAims

Nyhetssak: Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Emneord: Spesialpedagogikk, Fagprat på fredag, SpedAims
Publisert 31. mars 2023 13:57 - Sist endret 16. mai 2023 14:40