Fagprat på fredag: Lese- og matematikkvansker med Tuire Koponen

SpedAims inviterer til faglig påfyll med førsteamanuensis Tuire Koponen fra Universitetet i Jyväskylä.

Bildet kan inneholde: erme, klesdesign, begivenhet, formelt antrekk.

Tuire Koponen er førsteamanuensis i spesialpedagogikk ved Universitetet i Jyväskylä i Finland. Her leder hun et forskningsprosjekt som ser på barns tidlige utvikling av matematiske ferdigheter, og hun er også seniormedlem i et finsk senter for fremragende forskning som jobber for å avdekke utviklingsmessige sammenhenger mellom lærevansker og psykososialt velvære. I tillegg jobber hun som klinisk nevropsykolog.

— I forskningen min er jeg interessert i utvikling av matematikkferdigheter, matematikkvansker, komorbide vansker og intervensjonsforskning, og jeg er spesielt opptatt av regneflyt og leseflyt, altså hvordan man automatiserer lese og regneferdigheter slik at man kan gjøre det hurtig og nøyaktig, sier Tuire.

Gratis og åpent for alle

I Fagprat på fredag 3. mars klokken 13.00 skal Tuire snakke om matematikkvansker, det å ha både matematikk- og lesevansker og intervensjoner hvor målet er å forbedre regneferdigheter.

•    Følg med på Zoom her >>

Mer om SpedAims

Nyhetssaker:

Toppforskingssenter i spesialpedagogikk opnar på UiO (Uniforum).

Forskere skal følge 1250 barn i 14 år: – Unikt i norsk sammenheng (forskning.no)

Emneord: Matematikkvansker, Lesevansker, Fagprat på fredag, SpedAims, Forskning, Forskningsformidling
Publisert 14. feb. 2023 10:27 - Sist endret 14. feb. 2023 10:45